Ze gebruiken hun slides als spiekbriefjes, vergeten naar de zaal te kijken en proppen te veel woorden op het projectiescherm. Wat kan er toch veel misgaan als wetenschappers op een conferentie een praatje moeten houden.
Spreekangst
Voor een deel komt dat door gebrek aan ervaring, stelt promovenda Brigitte Hertz. Volgens haar gebruiken beginners zoveel tekst op hun slides ‘omdat zij meer last hebben van spreekangst dan gevorderde presentatoren’.
Maar het probleem zit eigenlijk dieper. Wetenschappers hebben weinig kennis over het juiste gebruik van PowerPoint. Ze kijken vooral hoe anderen het doen en proberen met gezond verstand hun eigen slides te maken. ‘Sommigen hebben zelfs het idee dat PowerPoint retorische vaardigheden overbodig maakt’, aldus Hertz in haar proefschrift.
Effectief slide ontwerp
Ze baseert zich op een enquête onder 174 wetenschappers, interviews met 24 wetenschappers (twaalf promovendi en twaalf ervaren, prijswinnende wetenschappers) en een analyse van vijftien wetenschappelijke presentaties.
‘Het is duidelijk dat PowerPoint gedrag uitlokt dat niet altijd conform de richtlijnen van een goede presentatie is’, concludeert ze. ‘Dit is echter niet de fout van het programma. Presentatoren zouden onderwijs moeten krijgen in effectief slide ontwerp.’
Die laatste conclusie past overigens in haar eigen straatje. Hertz heeft een trainingsbureau voor wetenschappers. Ze geeft ook cursussen over het gebruik van PowerPoint.