Bedrijven stoppen miljarden in het opbouwen van hun imago. Al zes jaar lang houdt Eddini, die zelf ook communicatiewetenschap heeft gestudeerd, zich bezig met opfrissen met de merkperceptie van de NOS. In de Cubicus vertelt hij aan een kleine groep communicatiewetenschappers zijn persoonlijke verhaal, zijn fouten en zijn leerproces. ‘Ik twitter niet meer, dat geeft me heerlijke rust.’
NOS de beste
Vooral de jongeren, vertelt Eddini, weet NOS niet meer te bereiken. ‘Ze willen snel nieuws, maar ze vinden NOS te traag, te stoffig, te saai. Voor het rappe nieuws raadplegen ze liever NU.nl.’ Het is Eddini’s dagtaak daar iets aan te doen. ‘Dat saaie beeld van NOS is onterecht. We hebben een enorme draai gemaakt om weer van deze tijd te zijn. We zijn moderner en menselijker geworden en brengen nog steeds kwaliteit. We willen de beste zijn.’
Huwelijksaanzoeken
Eddini begint bij de NOS een campagne om de huisstijl nieuw leven in te blazen. ‘NOS wil maatschappelijk relevant blijven, maar ook dichter bij het publiek komen. Fysiek dichtbij zelfs. Dionne Stax schuift regelmatig aan bij shows als Pauw en DWDD. Onze nieuwslezer Rik van de Westelaken deed mee aan “Wie is de Mol?”, waar hij nu een aantal huwelijksaanzoeken aan over heeft gehouden.’
Verontwaardigd over K3
Op de redactievloer worden dagelijks interne discussies gevoerd over de verschuiving van nieuwsonderwerpen, met gemixte resultaten. ‘We hebben onze drempel voor nieuwswaarde verrijkt en verruimd, maar moeten daarin niet doorslaan. Laatst leverde een item over K3 van vier hele minuten op het achtuurjournaal 1500 reacties van verontwaardigde kijkers op.’
Emotie en restyling
Eddini wil het merk NOS een nieuwe lading geven. ‘Meer emotie, restyling, en sociale media. Met handgeschreven Tweets en prikkelende berichtgeving op Facebook bereiken we de online lezer. Informatief, leuk en gericht op jongeren die nieuws consumeren.’ Het moet vooral persoonlijker. ‘Mannelijke nieuwslezers krijgen maatpakken en de vrouwen regelmatig nieuwe garderobes. Ze mogen best een beetje sexy zijn.’
#Wanbetaler
Maar waar heeft hij in zijn carrière nou zelf het meest van geleerd? Bij de tekenaar van Fokke en Sukke bijvoorbeeld. Door een misverstand was Eddini trending topic en stond hij op Twitter bekend als #wanbetaler. ‘We wilden een cartoon gebruiken, maar dat ging niet door. Ik wilde best de administratiekosten betalen, maar niet de rechten en copyrights, die boodschap kwam niet goed over. Toen het de sociale media bereikte, was het al te laat. ‘Mensen kwamen langs op de redactie om mij persoonlijk toe te spreken. Ik voelde me publiekelijk afgemaakt, maar uiteindelijk heb ik er ontzettend veel van geleerd. Maak fouten, je leert er pas echt van in je leven.’