Tientallen UT-docenten buigen zich dinsdagmiddag in workshops en debatten over de vraag hoe je de betrokkenheid van studenten verhoogt. In de Waaier en Carré vindt vandaag de jaarlijkse Onderwijsdag plaats en ‘student engagement’ is het thema.
‘Als je geen betrokken docenten hebt, is het erg moeilijk om betrokken studenten te vinden’, trapte Sandra van Aalderen-Smeets af in haar lezing voorafgaand aan de workshops. Van Aalderen is neurowetenschapper en doet onderzoek voor ELAN, het UT-instituut voor de lerarenopleiding en docentontwikkeling.
Kameel op de Noordpool
Volgens Van Aalderen is het belangrijk een brede definitie van onderwijs aan te hangen. Je moet niet alleen basisvaardigheden en kennis willen overbrengen, maar studenten juist aanzetten tot creatief denken en evalueren. Dat kan met opdrachten met een open eind, die een beroep doen op de creativiteit van de studenten.
Ze illustreerde dat aan de hand van een kameel. ‘Ik kan vragen hoe die kameel eruitziet, waarom hij twee bulten heeft en waar hij leeft. Maar ik kan ook vragen hoe een kameel zou moeten veranderen om te kunnen overleven op de Noordpool. Die laatste vraag vind ik veel uitdagender.’
Coachende docent
‘Om studenten betrokken te krijgen, moet je ze voeden met een aantal ingrediënten: motivatie, zelfbewustzijn, analytische en creatieve denkvaardigheden en een open houding’, hield Van Aalderen haar publiek voor.
Die houding is volgens haar erg belangrijk, en een docent kan die stimuleren. ‘De toekomst van een student is namelijk niet alleen afhankelijk van of ze academisch kúnnen schrijven en kritisch kúnnen denken, maar of ze die vaardigheden ook willen gebruiken, of ze het nut ervan inzien. Dit vraag om een coachende docent die, zoals binnen het Twents Onderwijsmodel, aanzet tot dieper denken.’