Niek Tax wint tweede prijs met scriptie

| Kitty van Gerven

Nee, hij had het niet verwacht. ‘Ik wist dat ik genomineerd was en dat mijn scriptie als goed werd beoordeeld.’ Maar dat hij tweede zou worden in de competitie om de Ngi-NGN Informatie Scriptieprijs voor Informatica en Informatiekunde, dat was voor Niek Tax een complete verrassing.

Maandag mag de voormalige UT-student, die vorig jaar november in Twente afstudeerde als master in computerscience, zijn tweede prijs, een bedrag van 1000 euro, in ontvangst nemen tijdens een feestelijke bijeenkomst bij de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen in Haarlem. De KHMW-jury kende hem de prijs toe voor zijn scriptie, getiteld Scaling learning to rank to Big Data.

Langs de meetlat

Tax, die zijn afstudeerproject deed bij IT-bedrijf Avanade in Almere, voerde een uitgebreid literatuuronderzoek uit naar zelflerende algoritmen voor rangschikking, die bijvoorbeeld de volgorde bepalen waarop sites in zoekmachines worden getoond. Hij vond maar liefst 87 algoritmen, die hij langs een door hemzelf ontworpen meetlat legde. Op basis van de scores wat betreft nauwkeurigheid en zekerheid selecteerde hij vijf goede zelflerende algoritmen voor rangschikking. De scriptie leidde onder meer tot een publicatie in het wetenschappelijke tijdschrift Information Processing & Management.

Promotieonderzoek

Tax heeft de Universiteit Twente inmiddels verruild voor de TU Eindhoven, waar hij (onder meer bij Philips) promotieonderzoek doet naar het volgen en analyseren van menselijk gedrag op basis van process mining methoden. De mededeling dat hij tweede was geworden in de strijd om de Informatie Scriptieprijs kwam daar voor hem als een complete verrassing. ‘Dit is echt geweldig. Ik had dit niet verwacht’, aldus Tax, die aangaf voor het prijzengeld nog geen bestemming te hebben gevonden.

De eerste prijs (een bedrag van 5000 euro) werd overigens toegekend aan Nina Rosa van de Universiteit Utrecht, terwijl een tweede tweede prijs naar Tom Runia van de TU Delft gaat.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.