‘Hij is vanmorgen uit de doos gehaald. Nu moeten we gaan kijken hoe hij het doet’, vertelt promovendus Michiel Joosse van de HMI-vakgroep, net terug van Schiphol. ‘Zo moeten we nog de kaart updaten en de camerasensoren finetunen.’
Mensachtig
‘Spencer ziet er mensachtig uit, is 1 meter 90 groot en heeft de KLM-kleuren’, omschrijft Joosse. ‘De robot heeft een groot hoofd, die meedraait als hij van koers wisselt.’ Daarnaast beschikt de robot over een touchscreen, volgens Joosse bedoeld als eenvoudig communicatiemiddel, bijvoorbeeld een oproep om je boardingpas te scannen. De robot spreekt niet en heeft ook geen spraakherkenning. ‘Dat zou lastig zijn in een drukke en luidruchtige omgeving als Schiphol’, legt Joosse uit.
De snelheid die Spencer maximaal haalt is zo’n 3,6 kilometer per uur. ‘Voor reizigers die moeten rennen naar hun gate niet geschikt’, geeft Joosse toe. ‘Maar in theorie wel voor mensen die zonder haast bijvoorbeeld van de ene naar de andere gate gegidst moeten worden. Dit onderzoeken we zowel op technisch als sociaal gebied.’
Beveiliging
De HMI-vakgroep heeft de robot niet gebouwd of geprogrammeerd, maar heeft vooral input gegeven door het doen van gebruikersstudies, aldus Joosse. ‘Ook zijn we verantwoordelijk voor de evaluatie in maart, wanneer we de robot openbaar hebben getest die maand.’
Zo ver is het nog niet, zegt Joosse. Deze week wordt de robot getest zonder reizigers, achter de Schengenbarrière. ‘Dan hoeft Spencer niet telkens door de beveiliging’, legt Joosse uit, die nog niet te veel verwachtingen wil scheppen over de technische tests. ‘We moeten even kijken hoe ver we deze week komen.’