De robot heeft het grootste deel van Schiphol in kaart gebracht en kan autonoom rijden, vertelt Joosse, die donderdag en vrijdag aanwezig was bij de tests op de luchthaven. ‘Spencer is niet tegen een mens of muur gebotst, dat is een goed teken.’
Rechts rijden
Spencer legde vorige week stukken van zo’n 30 meter af, bijvoorbeeld van een gate naar een koffiezaak. Dat werkte goed, al plaatst Joosse wel kanttekeningen, vooral op het gebied van het sociaal acceptabele. ‘Af en toe was het druk, dus stopte de robot veel. En hij beweegt naar mijn idee iets te veel op zijn plek.’
De grootste doorn in het oog van Joosse was dat Spencer volgens hem te veel in het midden van de gangen reed. Nu de robot onderweg is naar Toulouse, waar gewerkt gaat worden aan de navigatie aan de robot, hoopt Joosse dat dit aangepast kan worden. ‘Daar zal ik wel even voor moeten lobbyen’, lacht hij. Over de snelheid van de robot (3,6 kilometer per uur maximaal, red.) was Joosse wel tevreden: ‘Gewoon een relaxed looptempo.’
Foto’s en filmpjes
Na Toulouse gaat de robot door naar Freiburg, waarna hij in maart openbaar wordt getest. ‘Er zijn best wat details waar nog aan gesleuteld moet worden, zoals de perceptiemodules – waarbij we kijken naar het gedrag van mensen – en de interface moet naar de KLM-standaard ingericht worden.’
Na de openbare test is de HMI-vakgroep van de UT verantwoordelijk voor de evaluatie. Dan moet ook blijken hoe reizigers de robot ervaren. Afgelopen week merkte Joosse vooral veel positieve reacties, zowel van reizigers als KLM-personeel. ‘Mensen stonden er niet raar van te kijken. Sommigen herkenden hem zelfs vanwege de media-aandacht, riepen zijn naam en maakten veel foto’s en filmpjes.’