In totaal presenteerden zeven teams hun projecten gedurende de hele dag in het kader van de UT-brede minor ‘Science2Society’. Ideeën varieerden van robottherapie voor kinderen met autisme tot een soort Thuisbezorgd.nl voor elektrische auto’s.
Maatschappelijke relevantie
‘Het idee achter de minor is dat studenten een maatschappelijk relevante casus vanuit UT-vakgroepen en het bedrijfsleven oppakken’, legt coördinator Olga Kulyk (faculteit BMS) uit. ‘Door middel van innovatie moeten ze hun idee brengen tot het niveau van implementatie.’
Het ‘DesignLab-team’ pakte een casus op die wat dichterbij henzelf ligt, namelijk het verbeteren van samenwerking tussen verschillende projectgroepen met bijbehorende disciplines die gebruik maken van het DesignLab. Die loopt immers niet zo goed, zo schetste het team de probleemstelling bij hun presentatie.
Drempel verlagen
Het team bedacht een interface voor een interactieve tafel, die ze als concept presenteerden op een groot touchscreen. Na aanraking krijg je zeshoekige vormen te zien, met daarop basale informatie van alle groepen die actief zijn in het DesignLab. Raak je zo’n zeshoek aan, dan krijg je meer informatie te zien, zoals een diagram met de competenties van de individuele groepsleden.
Interessanter wordt het als je groepen bij elkaar sleept om de sterkten van verschillende groepen te vergelijken, lichten projectleden Sem Lootsma en Jord Beijen (beide IO) toe. ‘De tafel is bedoeld om de drempel tot samenwerking te verlagen, door meer inzicht te krijgen in elkaars projecten en vaardigheden.’
De studenten concludeerden wel – mede door testen in het DesignLab – dat dit het probleem van niet optimale samenwerking niet volledig zal oplossen. Wel denken ze dat de tafel indirect de waarde van het DesignLab kan vergroten, als schakel tussen de verschillende werkzame projectgroepen.
Elektrische auto thuisbezorgd
Van de zeven projecten werd uiteindelijk Electrip.nl gekozen als beste idee. ‘Het is een groen concept, bedoeld voor mensen op het platteland, waar weinig gebruik wordt gemaakt van deelauto’s ten opzichte van stedelijke gebieden’, legt projectlid Sander Gillissen (IO) uit. ‘Je reserveert via de website een auto, die bij je wordt thuisbezorgd door een werknemer. Die rijdt op een opvouwbare elektrische scooter weer terug. Wanneer je klaar bent, wordt de auto weer opgehaald door een werknemer.’