Maandenlang werkten de studenten van de masteropleidingen Human Media Interaction, Industrial Design Engineering, Industrial Engineering and Management en Communication Studies aan zes verschillende installaties, die elk op een andere wijze de link leggen tussen voedsel en technologie. Ze deden dat in het kader van een speciaal project onder leiding van Gijs Huisman, docent en promovendus bij de vakgroep Human Media Interaction.
Out-of-the-box
‘Bij dit project willen we onderzoeken hoe verschillende technieken een rol kunnen spelen in onze eetgewoontes’, laat Huisman weten. Wat technologie volgens de docent kan doen is dingen gemakkelijker maken. ‘Maar het kan ook rituelen op de kop zetten en voor nieuwe ervaringen zorgen. We hebben de studenten bij dit project uitgedaagd om zoveel mogelijk out-of-the-box te denken en met prikkelende ideeën te komen.’ Dit leidde tot wat hij noemt ‘ongebruikelijke interacties met technologie’.
De resultaten van die interacties worden donderdagavond gepresenteerd in de passende ambiance van Fooddock, de eerste foodhal van Oost-Nederland, die vorig jaar november zijn deuren opende in een voormalige graansilo in het Havenkwartier van Deventer. Tegen de achtergrond van de vijftien vernieuwende culinaire stands die Fooddock telt, tonen de studenten dan hun Thunder dinner, de Teamachine, een Food Roulette en een Sushi Experience, alsmede de Ørbit en The Hunger Games.
Eetgewoonten
‘Thunder dinner is bedoeld om inzicht te geven in je eetgewoonten’, vertelt Gerrald Hekman, een van de initiatiefnemers van Fooddock en alumnus van de UT. Met behulp van een ‘slimme’ lepel en Kinect wordt de eetsnelheid gemeten ‘en zodra die te hoog is begint de tafel te bewegen en dondergeluiden te geven.’
De Teamachine werkt volgens Hekman als een slotmachine. Elke ronde voegt iets extra’s toe aan je kopje thee, maar hoe dat uiteindelijk uitpakt blijft een gok. Wel voorziet de machine in de mogelijkheid om een eindoordeel over de thee te vellen.
Zowel de Food Roulette als de Sushi Experience werken met een touchtafel. Beide systemen zijn ook bedoeld om voedsel te bestellen, waarbij de Sushi Experience de mogelijkheid biedt om zelf de ingrediënten voor de sushi te kiezen.
Plezier rond de maaltijd
In The Hunger Games draait het vooral om het spel en het plezier rond de maaltijd. De deelnemers, die aan een tafel zitten met daarin vier afgesloten vakken waar gerechten in staan, moeten eerst in de juiste volgorde hun vork oppakken alvorens een van de gerechten beschikbaar komt. De installatie Ørbit is tenslotte bedoeld om de invloed van kleur en geluid op de smaak te meten.
Hoewel de werking van de installaties donderdagavond wordt gedemonstreerd door de studenten, laten ook de standhouders van Fooddock zich niet onbetuigd. Zij leveren een aantal producten, die met de installaties kunnen worden besteld. ‘Denk bijvoorbeeld maar aan de sushi, waarvoor je met de Sushi Experience de ingrediënten kunt uitkiezen’, aldus Hekman.
De expositie Future Foods is donderdag 28 januari vanaf 17.00 uur te zien bij Fooddock aan de Zuiderzeestraat 2 in Deventer.