Pim Fij, directeur van het Facilitair Bedrijf, legt uit hoe het in z’n werk gaat. ‘Je bestelt je pizza online en je krijgt een code, je krijgt een bericht dat de robot met pizza voor de deur staat, je voert de code in en je pizza komt vervolgens warm uit de robot.’
Het plan is dat het start- en oplaadpunt van de DRU bij de Spiegel zal zijn. ‘Het liefst bij beveiliging’, zegt Fij met een knipoog. ‘Je hebt toch met studenten te maken hier.’ Een pizzabezorger van Domino’s brengt de pizza(‘s) daar en de robot weet vervolgens vanaf de Spiegel via GPS zijn weg te vinden.
Veiligheid
Veiligheid is een serieuzer issue, zegt Fij. Ook omdat de robot volgens hem met 18 kilometer per uur ‘nogal hard’ rijdt. ‘Hij mag natuurlijk niet tegen mensen, auto’s of andere dingen aanrijden, bijvoorbeeld. Dit zal wereldwijd gezien de tweede DRU zijn die Domino’s in zal zetten. De eerste, in Australië, heeft voor zover ik weet niet voor echte incidenten gezorgd.’
In de beginperiode zal daarom ook de normaliter autonoom rijdende bezorgrobot vergezeld worden door een medewerker van Domino’s, weet Fij. Aansprakelijkheid in het geval van een incident zal daarnaast ook volledig bij de pizzaketen liggen. Daarnaast kijkt de Rijksdienst Wegverkeer momenteel naar de aanvraag, aangezien de wegen op de campus openbaar zijn.
Experiment
Wat er mis is met het systeem van een pizzabezorger van vlees en bloed op een scooter? Fij: ‘Helemaal niets. Het is een experiment dat we als UT graag willen faciliteren. Niet voor niets kwam Maarten van Steen (initiatiefnemer van het Living Smart Campus-programma, red.) met het idee. Je weet verder ook niet wat de toekomst zal brengen.’
Fij spreekt daarom van een serieuze test op de campus, met de bedoeling dat het project van Domino’s op termijn uitgerold gaat worden in een wijk van de gemeente Enschede, vermoedelijk Twekkelerveld.