Hoe prettiger een kind zich op school voelt, hoe beter zijn leerprestaties en hoe groter zijn creativiteit, zo blijkt uit tal van onderzoeken. Om een schoolklimaat te helpen ontwikkelen waarin kinderen zich optimaal kunnen ontplooien, begon de faculteit BMS vier jaar geleden met de ontwikkeling van een onderwijsprogramma, dat gebaseerd is op de principes van de positieve psychologie. Dit gebeurde op verzoek van de stichting Consent, een koepelorganisatie van 33 openbare basisscholen in Twente.
Wat een kind wel kan
Net als bij de positieve psychologie wordt bij PEP vooral uitgegaan van wat er goed gaat. ‘In het onderwijsprogramma wordt dan ook meer nadruk gelegd op wat een kind wel kan dan op wat het niet kan’, vertelt Ernst Bohlmeijer, UT-hoogleraar Mental Health Promotion, die het programma samen met Teuntje Elfrink, Marjolein Blomesath en Karlijn Schreurs op poten zette.
Op tal van manieren wordt met PEP aan de verbetering van het welbevinden en de betrokkenheid van de leerlingen bij de lesstof gewerkt. Onder meer door het stimuleren van individuele talenten en goede karaktereigenschappen, het versterken van positieve emoties, het bevorderen van sociale vaardigheden en het aanleren van empathie en compassie.
Pilotproject
Inmiddels is er al op drie scholen ervaring met PEP opgedaan. Op de M.L. Kingschool in Denekamp en de OBS Twekkelerveld in Enschede wordt sinds twee jaar volgens de principes van PEP gewerkt en op de Prinseschool in Enschede ging dit schooljaar een pilotproject van start.
Het vergelijkend onderzoek dat komend schooljaar begint, moet uitwijzen of het Positief Educatief Programma rijp is om uitgerold te worden in de rest van het Nederlandse basisonderwijs. De voortekenen zijn positief, zo laat Bohlmeijer weten. ‘Van de scholen, waar de pilot is gehouden, horen wij enthousiaste reacties.’ De M.L. Kingschool heeft inmiddels al laten weten PEP definitief in het onderwijssysteem te hebben geïntegreerd.
Welke scholen in september aan het onderzoek gaan deelnemen is nog niet precies bekend. Op drie ervan zal volgens de principes van PEP worden gewerkt. Na afloop wordt de mate van betrokkenheid bij de lesstof en het welbevinden van de scholieren van alle zes scholen met elkaar vergeleken.
Fonds Kinderpostzegels
Het onderzoek wordt mogelijk gemaakt dankzij een bijdrage van het Fonds Kinderpostzegels, dat ook eerder financiële steun verleende aan de ontwikkeling van het Positief Educatief Programma.
Meer informatie over dit onderwerp in de volgende editie van het UT Nieuws magazine.