Een week rond het leven en werk van Gerrit Rietveld, meubelontwerper en baanbrekend architect. Met een lezing, een voorstelling, een expositie en een rondleiding bij het carillon. Strakke vlakken, primaire kleuren, geen poespas, dat is kenmerkend voor het werk van Rietveld. Iedereen kent zijn rood-blauwe stoel, of het Rietveld-Schröderhuis in Utrecht. Voor de UT-campus tekende hij een bezinningscentrum, waarvan alleen de carillontoren is gerealiseerd.
Ruimtelijke structuur
Voor Mark van Loon is Rietveld een grote bron van inspiratie. ‘Het mooiste aan de manier waarop hij meubels ontwierp is dat het veel meer gaat over een ruimtelijke structuur, die eigenlijk veel groter zou moeten zijn dan alleen het object,’ zegt hij. ‘Het object zet zichzelf als het ware voort in de ruimte.’ Hij ziet Rietveld meer als een beeldhouwer dan als ontwerper. ‘Ik heb zelf natuurlijk meerdere inspiratiebronnen. Voor mij staat Rietveld in het rijtje van onder andere Donald Jutt en Richard Serra.’ Dit zijn kunstenaars die vooral in de jaren ’60 en ’70 als ontwerper veel hebben gewerkt met ruimte en materiaal.
Expositie
Van Loon heeft er voor gekozen om tijdens de expositie niet alleen toegepaste meubels te laten zien, maar ook vrijer, autonoom werk, oftewel beelden zonder functie. ‘Mijn manier van werken zit heel erg in tussen het maken van autonome beelden en het ontwerpen in opdracht van een klant,’ zegt Van Loon. ‘De vraag begint meestal met een opdracht en ik ga dan niet alleen maar zitten tekenen hoe iets eruit zou moeten zien, maar ik ga veel meer uit van de vraag van de klant. Wat voor probleem moet er opgelost worden? Daar ga ik in eerste instantie een idee bij bedenken en vervolgens ga ik dat concept vormgeven door te spelen met allerlei aspecten en door in 3D te schetsen.’
Carillon
Onlangs bleek dat het carillon niet een direct ontwerp is van Rietveld. Het is waarschijnlijk ontworpen bij zijn architectenbureau en Rietveld heeft er wel aanpassingen op gedaan. Voor Van Loon maakt dat niet uit. ‘Je moet het vergelijken met een architect die op een gegeven moment aan een bureau begint en daar mensen heeft werken. Dat had Rietveld ook op het laatst. Ik zou het flauw vinden om het carillon nu te kwalificeren als geen echte Rietveld.’ Hij vindt het carillon mooi en strak vorm gegeven. ‘Bij een carillon denk je toch aan een ouderwets ding dat in een kerktoren hangt. Dit is een op zichzelf staand object, een toren met klokken er in. Een mooie 20ste eeuwse manier om het klokkenspel vorm te geven.
Geïnspireerd door Rietveld: expositieruimte Vrijhof. Opening donderdag 16.30 uur (t/m 23 oktober).
Woensdagavond vanaf 19.30 uur speelt Audrey Bolder de voorstelling Bep, dochter van Rietveld in het Amphitheater Vrijhof.
Vrijdag is er van 12 tot 14 uur een rondleiding bij het carillon, waar waarnemend hoofd culture & events tekst en uitleg zal geven. Het carillon kan ook beklommen worden.