Na Bults opening ging een panel bestaande uit academici, studenten en mensen uit het bedrijfsleden niet alleen met elkaar in discussie over stellingen binnen het centrale thema. Het aanwezige publiek deed ook volop mee.
Worden universiteiten 100 procent digitaal?
‘Een online universiteit zal geen studenten van de toekomst aantrekken’, begon Ronald Koorn, partner bij accountancykantoor KPMG. ‘Onderwijs heeft drie functies: een diploma verschaffen, individualisering – persoonlijke vaardigheden ontwikkelen – en socializen, studenten leren hoe ze een goede burger kunnen worden. Niet alles kan behaald worden door middel van online studeren. Digitaal onderwijs heeft veel voordelen en het is fantastisch om je vaardigheden te ontwikkelen, maar het gaat je niet veel verder brengen in de maatschappij.’
Sommige mensen uit het publiek waren het niet eens met het statement van Koorn. Ze wezen hem op dat de groep toekomstige studenten niet alleen zal bestaan uit jonge bachelorstudenten, maar uit mensen van alle leeftijden die geïnteresseerd zijn in het verbreden van hun kennis, voor wie een online universiteit ideaal zou zijn. Een ander geluid was dat een volledig digitale universiteit studenten in staat stelt beter hun studie met werk te combineren. Daarnaast, virtueel leren maakt het makkelijker voor iedereen wereldwijd om toegang te hebben tot de beste cursussen.
Vaardigheden belangrijker dan kennis?
Aan de andere kant, waren veel mensen in de Waaier het eens met Koorns mening, en herinnerden ze iedereen eraan dat online onderwijs geen toegang biedt tot laboratoria, cruciaal voor veel technische disciplines. ‘Persoonlijk zou ik geen mensen aannemen die alleen online hebben gestudeerd, omdat ze mogelijk belangrijke vaardigheden missen’, zei Aldert Kamp, onderwijsdirecteur lucht- en ruimtevaarttechniek aan de TU Delft.
‘Voor de student van de toekomst zijn vaardigheden belangrijker dan content’, vervolgde Kamp. ‘Pas afgestudeerden zijn slim en geïnformeerd, maar missen vaak ingenieursvaardigheden die benodigd zijn in het bedrijfsleven. Bedrijven nemen tegenwoordig mensen eerder aan op basis van hun houding dan op basis van hun kennis. Het gaat meer om wie je bent, dan wat je hebt gedaan. En in de toekomst zal kennis constant binnen handbereik zijn, dankzij technologische ontwikkelingen zoals kunstmatige intelligentie. Vaardigheden zullen daarom steeds belangrijker worden.’
Studenten toestaan te falen?
Studenten in het publiek suggereerden dat de mogelijkheid om te falen wel degelijk onderdeel moet zijn van vaardigheidsontwikkeling in onderwijs, omdat het huidige systeem het niet zomaar toestaat. ‘Er kan geen succes bestaan zonder falen’, zei Alexander Mul, een van de panelleden en medeoprichter van Sqills. ‘Ik denk dat het belangrijk is om mensen te kunnen laten falen. Waar het om draait is de drive die iemand heeft.’