Stas Verberkt studeerde van 2007 tot 2012 aan de UT en publiceerde onlangs zijn debuutroman.
Vanwaar dit boek?
‘Het is eigenlijk tweeledig. Voor mijn werk als Information Security Consultant voor Accenture breng ik nogal wat tijd in hotelkamers door. Veel mensen gaan dan ’s avonds nog even aan het werk, maar ik doe liever wat leuks met mijn vrije tijd, en schrijven valt daar onder. Verder gaat de thematiek van het boek, het zogenaamde rendements-denken, me aan het hart.’
Wat vind je zo bijzonder aan het schrijverschap?
‘Schrijven draait om het overbrengen van een informatie. Andere vormen van verhalen vertellen, zoals het houden van een presentatie of een gesprek zijn vrij vluchtig. Schrijven geeft je de gelegenheid om goed na te denken over wat je precies wilt zeggen en later te schaven aan de manier waarop je dat doet. Je kunt veel meer diepte aanbrengen wanneer je je verhaal op papier zet. Wat ik ook mooi vind is dat je meerdere perspectieven op één bepaald thema kunt onderzoeken. Dat heb ik in mijn eigen roman ook geprobeerd te doen.’
Kun je iets vertellen over je schrijfproces?
‘In de meeste hotelkamers liggen mapjes met brochures en dat soort zaken. Meestal zit daar ook wel een klein blocnoteje tussen. Dat schrijf ik s ’avonds vol, en lees later alles terug om er vervolgens een goed lopend stuk van te maken. Het proces voor Op zoek naar het Rendement heeft ongeveer anderhalf jaar geduurd.’
Op zoek naar het Rendement is je debuutroman. Komt er een tweede boek?
‘Ik ben bezig met twee andere verhalen, maar we moeten maar zien of die ook een boek gaan opleveren. Ik hoop wel dat ik dit kan blijven doen, want ik vind het gewoonweg leuk. Of ik mijn verdere verhalen ook daadwerkelijk ga publiceren weet ik nog niet.’
Is je boek puur fictie, of op waarheid gebaseerd?
‘Er zullen vast dingen uit mijn eigen leven in het boek geslopen zijn, maar in principe is de roman fictief. Het is geen sleutelroman ofzo.’
Je hebt je boek in eigen beheer uitgebracht. Heb je dat bewust gedaan?
‘Ja. Zo’n eerste boek is natuurlijk een avontuur. Wanneer je iets in eigen beheer uitbrengt heb je alle vrijheid, en iets laten printen is bij lange na niet meer zo ingewikkeld als dat het vroeger was. Daarnaast is het natuurlijk zo dat wanneer in een tijd als deze, waarin het slecht gaat met de verkoop van boeken, je wel een Herman Koch of een Arnon Grunberg moet zijn om bij een grote uitgever binnen te komen.’
Heb je nog tips voor andere aspirant schrijvers?
‘Het framewerk van het verhaal is het belangrijkste. Wanneer de eerste verhaallijn goed staat, kun je daarna verdieping zoeken. Verder is het altijd een goed idee om andere mensen te laten meelezen. Anderen pikken er altijd dingen uit die je zelf niet ziet.’