‘We promoten hiermee het gebruik van virtual reality in het onderwijs’, vertelt medeorganisator en UT-onderzoeker Job Zwiers (Human Media Interaction). Met een programma variërend van grote namen als Samsung tot studentenstartups was er voor ieder wel iets te zien. Verder werd de middag gevuld met verschillende lezingen en demonstraties. De organisatie was verder in handen van CreaTe-studievereniging Proto en Saxion-studievereniging LINK.
Ondergeplakt met sensoren
Een video-opname van iemand maken kan al lang. Maar de werkelijke beweging in een 3D-omgeving opnemen is ook mogelijk, met een techniek genaamd motion capture. ‘We zijn marktleiders in deze techniek’, vertelt Ole Bakker, die namens UT-spin-off Xsens op de demonstratiemarkt is. Als bezoeker word je vrij snel door Bakker ondergeplakt met allerlei sensoren.
Nadat op elk lichaamsdeel een klein oranje kastje te vinden is, staat op het scherm een paspop-figuur jouw bewegingen te imiteren. Maar het is absoluut geen speelgoed. ‘Ons product wordt gebruikt door de grootste game- en filmmakers’, zegt Bakker. Games als FIFA en films als Iron Man worden allemaal ontwikkeld met hun product.
Schieten, huwelijken en racen
Het symposium bleek zeker niet alleen podium te bieden voor de grotere bedrijven. Een groep van zeven game design/engineering studenten bouwde het schietspel R.A.D., dat te spelen was met de HTC Vive. Met dit spel waren ze genomineerd voor de Dutch Game Awards 2016. Maar ook wat alledaagse toepassingen waren tentoongesteld. Zo kun je je huwelijk vast laten leggen in Virtual Reality bij studentenstartup VRTrouwen.
Na alle headsets en sensoren op je te hebben gehad, kon je ook nog plaatsnemen achter het stuur van Gforcefactory. ‘Het is een betaalbare motion simulator’, vertelt Wijnand Derks, oprichter van het bedrijf. Een bijzondere ervaring, hoe het gehele cockpitstelsel van de racesimulator met elke bocht en beweging tijdens de race meebeweegt.