Hoe vind je dat het gegaan is?
‘Ik kijk er met een glimlach op terug. We hadden iets meer dan tienduizend bezoekers, een kleine groei ten opzichte van vorig jaar. Zeker als je kijkt dat het vanwege een sein- en wisselstoring het absoluut niet gemakkelijk was om met het openbaar vervoer naar Enschede te komen, is dit een heel goed teken; mensen hebben er veel voor over om de open dagen te bezoeken.’
Hoe zijn jullie ermee omgegaan?
‘Het was wel even schakelen voor iedereen. De NS was niet de enige partij die bussen inzette, dat hebben we zelf ook gedaan. We merkten wel in de bezoekersaantallen dat vooral de master open dag er last van had. Dat is dan ook een doelgroep die normaliter meer gebruik maakt van het openbaar vervoer. Die dag trok bijna tweeduizend bezoekers, de twee dagen voor de bachelors ruim achtduizend.’
Tijdens de dagen maakten jullie nadrukkelijk gebruik van social media. Wat hopen jullie hiermee te bereiken?
‘De insteek is om een soort extra beleving toe te voegen. Enerzijds een kijkje in de keuken voor de mensen die er niet waren, aan de andere kant een soort aandenken voor de mensen die er wel waren. Daarnaast had het ook een functionele component. We konden mensen waarschuwen voor de problemen op het spoor en bijvoorbeeld een livestream op Facebook van de opening laten zien, voor de mensen die voor de campus nog in de file stonden. Ook experimenteren we met social media als Snapchat en Instagram, voor een extra stukje online beleving.’
Hoe kun je ze over de streep trekken?
‘Vooral de nationale doelgroep bezoekt de open dagen. Voor die groep zijn de dagen een van de belangrijkste middelen om ze aan te trekken. Wat je nu vooral ziet is dat aankomende studenten veel meer gaan oriënteren – ook tussen verschillende universiteiten – zodat ze een bewuste, afgewogen keuze kunnen maken. Daarom proberen we door actief de UT te promoten ook meer zichtbaar te zijn voor mensen die nog niet zo goed weten wat ze willen. Zo hebben we in de Waaier een uitgebreider infofestival opgezet, vergelijkbaar met de openingsmarkt op de Kick-In, in combinatie met studiekeuzetests. Zo weten mogelijke studenten beter wat ze hier te wachten staat.’
Hoe zit het met mogelijke internationale studenten?
‘Er waren er zo’n 150, Duitsers niet meegerekend. Wel een toename, maar nog lang niet vergelijkbaar met de duizenden Nederlandse bezoekers. Niet zo gek, als je bedenkt dat ze van heel ver moeten komen. We zijn aan het kijken hoe we die internationale groep beter kunnen bedienen, bijvoorbeeld in de vorm van virtuele rondleidingen.’
Wat zijn de vervolgstappen?
‘Bezoekers krijgen automatisch een uitnodiging in de mail om hun mening te geven. We zullen de komende tijd moeten kijken wat dat online onderzoek oplevert en of we niet extra telefonisch onderzoek moeten doen. We proberen ook in doelgroepen te differentiëren; zit iemand nog heel vroeg of al vrij laat in zijn of haar keuzeproces? Voor de studenten die al beter weten wat ze willen, is het zaak om snel meeloopdagen in te plannen op de UT.’