Wat doe je precies als creative & art director?
‘De term is erg breed. Ik richt me op de nichemarkt van de reclamemarketing. Ik ben de conceptbedenker en de teamleider tijdens een project. Bij een tv-commercial bedenkt het reclamebureau een strategie. Ik krijg een A4’tje aangeleverd en moet bedenken hoe de boodschap het beste verteld kan worden.’
Waar ga je het over hebben tijdens het symposium?
‘Ik laat zien hoe er gespeeld kan worden met technologie in de creatieve industrie. Communicatie heeft voornamelijk betrekking op productverkoop of het vertellen van een verhaal. Maar technologie kan ook op dit gebied als medium werken. Alles is tegenwoordig een medium. Om iets te noemen, als je een Arduino aansluit op een tosti-ijzer kan dit dienen als medium. Ik laat voorbeelden zien van media en wat in mijn optiek goed werkt en wat niet.’
Hoe kwam je in contact met grote merken als Adobe, Converse, Red Bull, Adidas, Volkswagen, Heineken en McDonalds?
‘Op verschillende manieren. Meestal huurt een reclamebureau mij in en werk ik namens hen voor deze grote merken. Bureaus benaderen mij, maar ik stap ook zelf proactief op de bedrijven af. Dan maak ik in mijn vrije tijd een concept en stuur ik dat op. Dat is het voordeel van een kleine industrie met korte lijnen: het is een kwestie van anticiperen. Als ik weet dat Apple binnenkort een nieuwe iPhone lanceert, dan kan ik al een concept bij hen inleveren.’
Wat is jouw toevoeging, jouw stempel op deze projecten?
‘Bedenken wat er uiteindelijk gedaan moet worden, uiteraard in samenwerking met een team. Ik ben verantwoordelijk voor het idee dat uitgewerkt gaat worden en de bescherming van het idee. Ik houd alle neuzen in de juiste richting. Een designer verliest soms het doel, een duidelijk verhaal maken voor de consument, uit het oog. Mijn functie is om de focus weer terug te krijgen op het doel.’
Wat is de invloed van je UT-studie op je baan? Oftewel, wat heeft de UT je gebracht?
‘Ik volgde eerst aan Saxion een bachelor, Applied Arts & Technology. Daarna deed ik een master Communication Sciences aan de UT, gericht op de psychologie. Ik merk het praktische nut van mijn de Saxionopleiding. Die studie was bijvoorbeeld erg consumentgericht, net als mijn baan. Ik ben beter geworden in het maken van ingewikkelde, tactische projecten waarin het gaat om een product of dienst te verkopen. Mijn communicatiestudie hielp mij met het begrijpen van hoe consumenten denken. Daarbij heb ik veel aan de theorieën die ik leerde. Als mensen uit de marketing een onderzoek aanhalen, staan ze versteld van het feit dat ik daarover kan meepraten. De UT heeft me een goede achtergrond gegeven.’
Het symposium Virtuosity is op woensdag 15 maart in de Horst.