Studiezoekers in de watten leggen

| Rense Kuipers

De open dagen van de UT gingen vandaag van start. Drie dagen lang legt de organisatie duizenden studiezoekers in de watten. Maandenlange voorbereiding is vereist. Van voorlichting tot catering. Een kijkje in het proces.

Photo by: Nienke Nijenhuis

Amper een week na de laatste open dagen – afgelopen november – gaat de blik weer vooruit, vertelt projectleider Rita de Wilde (M&C). ‘We evalueren, kijken wat we kunnen verbeteren en gaan daarmee aan de slag. Zo houden we dit jaar twee keer per dag de UT-presentatie in de Waaier in plaats van één keer op een dag in het Sportcentrum.’

Ruimtes en catering

Om ruimtes vrij te maken, klopt ze bij hoofd reserveringen Wim Senger aan. Hij kijkt welke ruimtes nodig zijn. Er is een centraal ‘infofestival’ in de Waaier waar alle opleidingen zich presenteren. Na het centrale programma verdelen de studiezoekers zich over de opleidingen waarvoor ze zich hebben aangemeld. Voor hem is het belangrijk om te weten hoeveel bezoekers de UT verwacht en past daar de ruimtes op aan.

Dan is er nog de catering, onmisbaar volgens Senger. ‘Volgens mij zijn we de enige universiteit in Nederland die gratis lunch aanbiedt. Het lijkt een kleinigheid, maar we merken aan de bezoekersreacties dat ze het enorm waarderen. Ze lopen immers de hele dag rond op de campus.’

Studentvoorlichters

Dat sentiment bevestigt masterstudent communication science, Yselle van Praet, studentvoorlichter namens M&C en de komende dagen ook aan het werk voor de open dagen. ‘Ik herinner mij die broodjes kroket nog goed’, lacht ze. ‘En de vriendelijkheid en behulpzaamheid van de mensen. Dat bindt je uiteindelijk aan een universiteit.’

Van Praet is niet de enige student die zich inzet tijdens de open dagen. Zo’n driehonderd tot vierhonderd studenten helpen zowel centraal als bij de opleidingen mee. Zij krijgen presentatietrainingen, vertelt Carin Vrugterman (M&C). ‘Hoe je op studiezoekers en hun ouders afstapt, op wat voor een manier je met ze omgaat, wat voor informatie je geeft, noem maar op. Je wilt ze warm welkom heten, zonder te veel op te dringen.’

Voorlichting

Studentendecaan Renate van Luyk (CES) is een van de aanwezige mensen om vragen van studiezoekers te beantwoorden en om ouders voor te lichten. ‘Ik denk dat het leenstelsel er wel mee te maken heeft gehad dat ouders zich meer betrokken voelen bij de studiekeuze van hun kind. Uiteindelijk willen we iedereen zo goed mogelijk van de gewenste informatie voorzien.’

Facilitair

Naast voorlichting zijn er ook mensen nodig om hand-en-spandiensten te verrichten. Dat doet het Facilitair Bedrijf. Van grote ballonnen bij de hoofdingang tot extra aanwijsborden en plantenbakken in de gebouwen. Voor Tom Busscher (FB) is het belangrijk dat de campus zo aantrekkelijk mogelijk aandoet en dat alles logistiek klopt. 'Het FB moet bijvoorbeeld voorkomen dat de gebouwen zaterdag in de ‘weekendstand’ staan. ‘De verwarming moet het wel doen’

Zitten de open dagen er op, dan begint het weer van vooraf aan voor de UT-organisatie. Alles om de studiezoekers op hun wenken te bedienen.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.