Na een stemronde voor het publiek werd de pitch van Ultrasound-oprichter Jan Jaap de Groot beloond met de publieksprijs. Émile Heijs en Yorick Bosch van (speciaal)bierbrouwerij Hops and Grains wonnen de hoofdprijs van vijfhonderd euro.
Speciaalbier
Start-up Hops and Grains was de laatste voor de pauze en overtuigde het publiek en de jury met de vernieuwende bierbrouwerij. Online kunnen klanten hun eigen speciaalbier samenstellen, wat volgens de pitchers weleens goed in de smaak kan vallen. ‘We zien gigantische marktkansen’, aldus Yorick Bosch van Hops and Grains.
Het leek onverwachts te komen toen de twee studenten door de jury bekroond werden tot winnaars. ‘Hebben we nou gewonnen?’ Was de verbaasde opmerking van Bosch. De brouwerij, ook actief in de UT-Challenge, kan het geld goed gebruiken om het zelf samenstellen van bier in de realiteit te brengen.
Ultrasound
De oprichters van Ultrasound willen het leven van visueel beperkte mensen verbeteren. Door middel van een sticker voor objectherkenning, is het mogelijk om bijvoorbeeld supermarktproducten te identificeren.
De deelnemende start-ups verschilden veel van elkaar. Van een slimme armband om sociaal contact te leggen met anderen tot een online platform voor campings. De organisatie, die start-ups ondersteuning biedt, selecteerden zes pitches uit een groot aantal aanmeldingen.
De jury zag veel potentie in de winnende ideeën, maar gaf aan de andere deelnemers mee dat hun ondernemende initiatieven veelbelovend zijn.