De SU voerde met meerdere leveranciers gesprekken, laat Huttinga weten. ‘Vooral Heineken was lang in beeld. Zij deden een goed voorstel waar wij vertrouwen in hadden.’ De interesse in de Amsterdamse brouwer kwam niet voort uit de internationale uitstraling van Heineken, aldus Huttinga. ‘Ze willen graag voet aan de grond krijgen in deze regio en deden een concurrerend voorstel. Hun aanbod was stimulerend: hoe meer verengingen zich aansluiten bij de overeenkomst, hoe hoger de korting op de prijs.’
Bierfonds
Het voordeel van het contract met Grolsch, zo geeft Huttinga aan, is dat individuele verenigingen niet bij Grolsch hoeven aan te kloppen voor sponsoring. ‘Je voorkomt daarmee dat je voor ieder evenement, hoe groot of klein ook, onderhandelingen moet voeren. Met deze overeenkomst stelt Grolsch de sponsoring beschikbaar in de vorm van een bierfonds. De verenigingen dienen direct bij ons hun aanvraag in. Wij beoordelen dan de criteria die we met Grolsch hebben opgesteld. Bijvoorbeeld of het evenement toegankelijk is voor alle UT-studenten.’
Het tweede onderdeel van het contract is de hectoliter-korting. ‘Hoe meer hectoliters bier de verenigingen afnemen, hoe meer geld Grolsch in het bierfonds stort. Dat geld herinvesteren wij weer in de studenten en verenigingen.’ Huttinga wil geen uitspraken doen over hoeveel geld gemoeid is met het vijfjarige contract.