Waarom een pop-up University?
Erik van Dijk (marketing en communicatie): ‘We willen onze zichtbaarheid in de Randstad vergroten. Scholieren, maar ook decanen van middelbare scholen, zijn zich niet bewust wat we in Enschede allemaal te bieden hebben. Afgelopen voorjaar hielden we voor het eerst zo’n dag in Amsterdam, in de vorm van een minifestival met een informatiemarkt, een speeddate met UT-opleidingen en wetenschappelijke experimenten.’
Was dat een succes?
‘Voor een eerste keer zeker, daarom dat we nu nog een editie houden in theatercafé Walhalla in Rotterdam. In maart volgt Utrecht. Daarna evalueren we of we hiermee doorgaan. Het belangrijkste doel van de pop-up University is om onze zichtbaarheid te vergroten. Daar zijn we met de landelijke media-aandacht in het voorjaar zeker in geslaagd. En we zagen een toename van aanmeldingen voor de open dagen van de UT.’
Is het programma hetzelfde?
‘Het programma voor de scholieren wel. Dit keer hebben we een ochtendprogramma toegevoegd voor decanen van middelbare scholen. Want ook bij hen willen we meer op de radar komen, zodat zij hun scholieren goed kunnen voorlichten over wat de UT te bieden heeft.’
Wat zou je ervan vinden als andere universiteiten dit in Enschede deden?
‘Daar zou ik helemaal geen problemen mee hebben. Het gaat ons erom dat de student op de juiste plek terecht komt. Het is natuurlijk mooi als dat de UT is, maar het belangrijkste is dat ze een goede en afgewogen keuze maken.’