Als studenten hun ov-kaart te laat stopzetten, krijgen ze hoge boetes. Samen betalen ze tientallen miljoenen euro’s aan de vervoersbedrijven. Daar hebben deze bedrijven met succes voor gelobbyd, bleek uit een reconstructie van het HOP.
Ze hebben dan ook geen baat bij een technische oplossing voor het probleem. Sterker nog, achter de schermen pleiten ze voor een verhoging van de boetes, stond in documenten die het HOP verkreeg met een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur (Wob).
‘Ik schrok ervan toen ik het las’, zegt Özdil. De vervoersbedrijven hebben niet het belang van studenten voor ogen, vreest hij. Daarom wil zijn partij dat het overleg met de vervoersbedrijven veel transparanter wordt.
Openbaar
Maak alle correspondentie en gesprekken over de ov-studentenkaart na afloop meteen openbaar, is zijn oproep aan de minister. Het staat in een motie die hij vandaag indient. Er zou helemaal geen Wob-verzoek nodig moeten zijn om deze lobby te volgen, is zijn stelling.
In een gesprek met de ombudsman over DUO vroeg Özdil al of een van de betrokken partijen financieel voordeel had bij het systeem van ov-boetes. ‘Dat kon hij toen niet zeggen. Maar nu weten we het. Het is niet goed dat private bedrijven meer gedaan krijgen dan de mensen om wie het gaat, de studenten.’
Binnenkort wordt een onderzoek openbaar naar de mogelijkheden om alle ov-studentenkaarten automatisch stop te zetten als ze niet meer geldig zijn. Özdil wacht het af, maar kan zich niet voorstellen dat het echt niet kan, zegt hij.
Blacklist
Verlopen ov-studentenkaarten komen na een jaar op een blacklist terecht, zodat je niet meer kunt inchecken. Die periode van een jaar wilden het ministerie en de vervoersbedrijven geheimhouden, bleek uit de reconstructie van het HOP.
Het is een van de redenen waarom Özdil zulke documenten meteen wil kunnen inzien. ‘Na een jaar kun je zo’n kaart dus toch automatisch stopzetten. Dat lijkt me informatie waar iedereen recht op heeft.’