Het contract bestaat uit twee delen: een sponsorcontract en een samenwerking met voordelen voor UT-studenten en verenigingen. Het laatste onderdeel moet nog ingevuld worden.
Rondgang
Het idee om een partnerschap met een bank aan te gaan, ontstond na een rondgang langs verenigingen en studenten, laat Huttinga weten. ‘Iedereen heeft met de bank te maken, ook al is het alleen voor je bankrekening. Bij studentenorganisaties merkten we dat ze problemen ondervinden, bijvoorbeeld een bestuursoverdracht. Een rekening kan dan zo maar een week niet gebruikt worden. Ook lopen verenigingen tegen kosten op, bijvoorbeeld de transactiekosten bij het innen van contributie. Daar wilden we iets aan doen.’
In het vizier
De SU ging op zoek. ‘ABN AMRO was daar meteen geïnteresseerd,’ aldus Huttinga. ‘Zij zien dit als een uiting van hun maatschappelijke betrokkenheid en willen natuurlijk nog meer in het vizier komen van de student.’ Huttinga verwacht dat er een beter en sneller contact mogelijk is met de bank door UT-verengingen te bundelen aan een vast contactpersoon.
Welke voordelen individuele studenten tegemoet kunnen zien, wordt eind februari duidelijk. ‘Er zijn al wat ideeën over tafel gegaan, bijvoorbeeld op het gebied van goedkoop sporten voor studenten. Maar dat moet nog concreet worden.’
Eén jaar
De SU en ABN AMRO zijn een contract voor één jaar aangegaan. ‘Dit is een proef’, zegt Huttinga. ‘Als dit bevalt, dan zetten we het om in een meerjarige verbintenis. Ook voor ABN AMRO is dit een nieuw initiatief. Zij kijken of het idee levensvatvaar is. Zo ja, dan rollen ze het verder uit in andere, Nederlandse studentensteden.