Met de accreditatie gaat een wens van ITC in vervulling; eigenlijk wilde de faculteit de master al in collegejaar 2016/17 aanbieden. Dat vertraagde omdat procedures opnieuw doorlopen moesten worden. ‘Dat de we nu de accreditatie van de NVAO krijgen is heel terecht’, vindt Luiten. ‘Het curriculum staat als een huis.’
EU-studenten
Met de master Spatial Engineering richt ITC zich voor het eerst ook op de Nederlandse en Europese student. De huidige master Geo-Information Science and Earth Observation van het ITC heeft gemiddeld 120-150 studenten van buiten Europa. Met Spatial Engineering wil de faculteit EU-studenten een vergelijkbare internationale ervaring aanbieden. ‘We willen klein beginnen, mikken op zo’n twintig studenten’, vertelt Luiten. ‘Daarvan willen we het liefste de helft uit de EU hebben.’ Dat is volgens de onderwijsmanager haalbaar, mede omdat EU-studenten voor de master het normale collegegeld betalen.
De nieuwe master moet een antwoord bieden op de toenemende vraag naar professionals op het gebied van complexe ruimtelijke problemen, waarbij ze techniek met de sociale context verbinden. Bijvoorbeeld de verdeling van natuurlijke grondstoffen, water- en voedselzekerheid, overbevolking van steden of de gevolgen van rampen. Input voor het curriculum komt vanuit verschillende UT-faculteiten.
De opzet van de master is volgens Luiten multidisciplinair. ‘Het project-gestuurd leren in het Twents Onderwijsmodel in de bachelor, trekken we door in deze master’, zegt ze. ‘Meteen in het eerste jaar gaan we aan de slag in casestudies, waarbij je kennis uit verschillende disciplines in de praktijk moet toepassen. We geloven erin dat dit de beste manier van leren is.’