Oprichters Tim Veldhuis en Lars Haarmeijer vertelden aan de honderden aanwezigen over hun 'road to pole position'. Slechts onderbroken door filmpjes en een stuntmotor die door de bioscoopzaal croste, legden ze uit hoe de motorfiets werkelijkheid werd. Van hun gezamenlijke passie voor motorracen, het vinden van een eerste sponsor tot de uiteindelijke bouw van de motor door vijftien studenten. Uiteindelijk presenteerde het team met een lichtshow hun elektrische superbike: de Liion-GP.
'Het feit dat we deze motor hebben gebouwd is op zich al een grote overwinning'
Teamleider Veldhuis (master Industrial Design Engineering) kijkt vol trots terug op het proces. ‘Best bijzonder om de motor af te hebben na negen maanden ontwerpen, produceren en in elkaar sleutelen. We hebben lang met het idee in ons hoofd rondgelopen, om vervolgens de superbike alleen maar op een computerscherm te zien. Nu is het allemaal werkelijkheid geworden, dankzij vijftien ambitieuze studenten.’
Testen en racen
Over twee weken moet de motor volledig rijklaar zijn, vertelt Veldhuis. ‘Dan gaat ‘ie eerst op de testbank en een week later hopen we de motor te kunnen testen op het circuit van Assen. Zo kan onze coureur goed wennen aan de motor, die met zo’n 220 kilo flink zwaarder is dan waar hij normaal gesproken op rijdt.’
Vervolgens doet het studententeam mee aan de MotoE-competitie. De eerste race is begin juli op het Welshe circuit van Pembrey. Daarna volgen nog drie races, op het Engelse Donington Park, een ‘thuiswedstrijd’ in Assen en een afsluitende race in het eerste weekend van oktober op het Britse Oulton Park. Veldhuis denkt dat een podiumplek aan het einde van de rit er zeker in zit. ‘Het feit dat we deze motor hebben gebouwd is op zich al een grote overwinning. Maar de grootste triomf zou een poleposition of zelfs een raceoverwinning zijn.’
Vol vertrouwen
De studenten kwamen tot nu toe niet al te veel hobbels tegen op de weg, vertelt Veldhuis. ‘We hebben meer dan zeventig partners die ons hielpen met het ontwikkeltraject. En de elektromotor en het frame hebben we zelf ontworpen. Ik ben vooral trots op het integrale ontwerp. De onderlinge expertises van onze teamleden sloten goed op elkaar aan. Daarom gaan we ook vol vertrouwen de competitie in met deze mooie motor.’