Hoewel er dus nog geen tastbare motor staat, presenteerde het team vandaag alvast het ontwerp, aan de hand van tekeningen en renders. De studenten maakten van de gelegenheid gebruik om uit te leggen op welke manier ze technische vooruitgang hadden geboekt. Daarnaast was het een netwerkgelegenheid voor sponsoren.
Tijdens de grondige presentatie werden alle technische details, van de banden en ophanging tot het chassis en de laadunit, besproken. De nieuwe Mirage EVO haalt een topsnelheid van 180 kilometer per uur, weegt 175 kilogram en kan 50 kilometer op volle kracht doorstomen voordat hij weer aan de stekker moet.
Render van de nieuwe Mirage EVO. Electric Superbike Twente.
MotoStudent in Spanje
De Mirage EVO voldoet aan de strenge eisen van MotoStudent, de nieuwe competitie waar het team zich dit jaar voor het eerst in laat zien. Manager External Relations en Finance van het team, Tim Angevere, legde vóór de presentatie al uit: ‘Deze competitie heeft een stuk strengere richtlijnen dan de Imatranajo in Finland (de competitie waar het team eerder aan meedeed – red.) onder andere op het gebied van veiligheid.’
Tijdens de presentatie werd dat bevestigd. MotoStudent levert ieder team dezelfde banden, elektromotor en remmen. Dat dwingt studenten om helemaal opnieuw te beginnen en een nieuw motormodel te bedenken rondom deze drie kernpunten. Onder meer de veiligheidsfuncties en de tankcover werden volledig herzien.
Vernieuwende koeling
Een oud probleem waarop het team zich dit jaar stortte was de koeling. ‘Bij motoren is koeling van de batterijunit, de elektromotor en de inverter altijd lastig, omdat je dat op een relatief klein oppervlak moet zien klaar te spelen. Oververhitting ligt steeds op de loer. Het is ons gelukt dat op te lossen met een nieuw koelsysteem,’ beschreef Angevere. Hoe precies, dat bleef geheim tot de presentatie.
Met een zogenoemd Phase Change Material, materiaal dat van vast in vloeibaar verandert bij 32 graden Celsius, kan een groot deel van de hitte worden geabsorbeerd. Daarnaast zorgen inlaten op bepaalde plekken voor extra luchtkoeling.
Rookie of the Year
Superbiketeam Twente is de eerste Nederlandse deelnemer aan het Spaanse evenement. ‘Er doen nog 48 universiteiten mee. Vooral uit Italië en Spanje, maar er zijn ook teams uit India, Egypte en de VS.’ Onder nieuwkomers is er in de categorie Rookie of the Year te winnen.
Puntensysteem
De Spaanse competitie bestaat verder uit meerdere onderdelen waarop punten te verdienen zijn, beschrijft Angevere. ‘Ten eerste tellen bepaalde deadlines in de ontwerpfase al mee. Dan volgt de 100-meter acceleratietest, een wendbaarheidstest en een spatwaterdichtheidstest. De top 20 qua puntenaantal rijdt daarna competitiewedstrijden en de top 12 komt in de finale. De partij met de meeste punten, dus niet per se de snelste op de baan, is uiteindelijk winnaar.’
Coureur gezocht
De switch naar de nieuwe competitie brengt meteen een extra uitdaging met zich mee. Angevere legt uit: ‘Bij deze competitie geldt de richtlijn dat deelnemende coureurs geen internationale competities gereden mogen hebben, maar wel een racelicentie hebben. Onze voorgaande coureur, Thijs Westenbrink, viel dus af. In motorgekke landen als Spanje en Italië is het veel makkelijker om jong talent te vinden dat daaraan voldoet. Maar in Nederland wordt de spoeling dan behoorlijk dun. We hebben al wel kandidaten op het oog, maar daar zijn we nog mee in gesprek.’
Zijaanzicht van de nieuwe Mirage EVO. Electric Superbike Twente.
Electric Superbike Twente
Het team van Electric Superbike Twente bestaat uit 19 studenten van zowel de UT als Saxion, verdeeld over twee disciplines. Het ene team houdt zich bezig met de elektrische aandrijving, de andere vooral mechanisch, zoals de tandwielen, kettingen met schokbrekers. De sponsoren bestaan uit bedrijven die zowel met kennis als onderdelen en geld ondersteunen. Angevere: ‘Het algemene doel van Electric Superbike Twente is aantonen dat elektrisch rijden ook perfect voor motorrijders kan werken. En natuurlijk een goede basis leggen voor volgend jaar.’