Studentenpartij UReka stond in de lunchpauze donderdagmiddag op het O&O-plein. Met het uitdelen van onder meer stroopwafels, ijsjes en sleutelhangers, hoopt de partij studenten nog aan het stemmen te krijgen. Dat valt niet mee deze verkiezingsweek, weet lijsttrekker Johanneke ten Broeke. ‘Waar het aan ligt, zou ik niet weten. Alle partijen zijn volop bezig met campagnevoeren, misschien dat de medezeggenschap toch nog wel ver af staat van veel studenten.’
Kwartje valt
‘Toch, als je het medestudenten uitlegt, valt het kwartje wel snel’, zegt Ten Broeke. ‘Dan zijn ze ook heel snel geïnteresseerd in waar we voor staan en wat we doen in de universiteitsraad. We zitten met negen studenten in de raad, maar vertegenwoordigen wel de stem van tienduizend studenten. Eigenlijk zou het dan ook het beste zijn dat we honderd procent opkomst hebben. Des te steviger staan we in onze schoenen tegenover het college van bestuur.’
Zelfde vijver
DAS-lijsttrekker Hidde Zijlstra zocht vanmiddag even de verkoeling op van het buitenbad, voordat het onweer losbarstte. ‘Even afkoelen en tegelijkertijd ook een praatje maken met studenten. Je merkt dat dit weer z’n effect heeft op mensen. Tel daarbij op dat we middenin een module zitten en er sowieso minder volk rondloopt op de campus.’
Het uitdelen van ijsjes is ook voor DAS een effectieve campagnestrategie. ‘En vooral drukken we mensen op het hart óm te gaan stemmen. Eigenlijk zitten we een beetje in dezelfde vijver te vissen. Met de andere studentenpartijen hebben we een WhatsAppgroep en blijkt dat we prima samenwerken, zonder de gezonde concurrentiestrijd uit het oog te verliezen.’
Slopend
Ook voor Vincent Witmond, studentlijsttrekker van de PvdUT, was ijsjes uitdelen het devies de afgelopen dagen. Vandaag laat hij de campagne verder even voor wat het is. ‘Ik was vannacht tot vier uur aan het werk in het Sportcentrum, dus echt lang ben ik nog niet uit bed. En zo’n campagne is wel slopend, moet ik zeggen. Daarom willen we onderling met de partijen in gesprek of we het niet bij drie dagen kunnen houden. Zo kunnen mensen zich meer focussen op de verkiezingen.’
‘Volgens mij heeft mijn eigen achterban al gestemd en ik verwacht niet dat de opkomst nog veel stijgt’, zegt Witmond, die het wel ‘jammer’ noemt dat het opkomstpercentage ten opzichte van vorig jaar achterblijft. Vorig jaar was dat aan het begin van de een-na-laatste dag van de verkiezingsweek ruim drie procent meer.
‘Niet onaardig’
Voor de medewerkers is het minder actief campagnevoeren, blijkt bij monde van Campus Coalitie-lijsttrekker Herbert Wormeester. ‘Nee, echt veel verder dan de erg directe omgeving komen we doorgaans niet.’ En toch is het opkomstpercentage bij de medewerkers iets hoger dan bij studenten. ‘Omdat we effectiever campagnevoeren dan studenten’, grapt Wormeester. ‘Nee, het hielp bijvoorbeeld al enorm dat er vanmorgen een herinneringsmail uitging. Er was meteen een sprong van vijf procent te zien in de opkomst.’
En volgens Wormeester doet de UT het landelijk gezien het ‘niet onaardig’. ‘Bij andere universiteiten blijft de opkomst rond de twintig procent hangen. Ik verwacht en hoop dat we nog boven de veertig procent uitkomen.’
Stemmen kan nog tot morgenmiddag 12.00 uur, via een webapplicatie.