Schildkamp werkt daarbij samen met een team, samengesteld vanuit acht universiteiten en hogescholen.
Docentprofessionalisering is één van de acht onderdelen van het versnellingsplan. ‘Het idee is om initiatieven en kennis van verschillende instellingen samen te brengen’, zegt Schildkamp. ‘Dat doen we met open vizier. Er zijn hoofddoelen, maar we zijn vrij om te bedenken hoe we die doelen bereiken.’
Formatief toetsen en data
Schildkamp gaat de komende jaren twee dagen per week aan de gang voor het versnellingsplan. Ze werd door een collega bij ELAN getipt op de vacature. Ze heeft dan ook een duidelijke visie op docentprofessionalisering. ‘In mijn onderzoek houd ik me bezig met professionalisering van docenten op twee onderwerpen: formatief toetsen en datagebruik in het onderwijs’, zegt ze. ‘Bij formatief toetsen staat feedback centraal, die zowel docenten als medestudenten geven. Hiermee worden studenten meer eigenaar over hun eigen leerproces.’
‘Bij datagebruik gaat het om het gebruiken van gegevens, bijvoorbeeld over studenten en de lessen die ze krijgen’, vervolgt ze. ‘Docenten kunnen deze data gebruiken om evidence based het onderwijs te verbeteren. We professionaliseren docenten zo om een onderwijsprobleem, zoals een laag studierendement, op te lossen.’
Schildkamp: ‘Wat ik over vier jaar bereikt wil hebben? Dat er een goed ontwikkeld professionaliseringsaanbod is. We beginnen kleinschalig, en wat succesvol is rollen we verder uit. Daarbij hebben we aandacht voor het beleid op de instellingen, bijvoorbeeld op het gebied van waardering voor onderwijs.’