Een opleiding kan nog zo leuk klinken op papier, het uiteindelijke besluit voor een bepaalde studie of instelling valt vaak pas na een bezoek aan een open dag. Maar wat doe je als je op het moment suprême nog op honderden kilometers van je beoogde universiteit woont?
Fenomeen
Speciaal voor studenten uit het buitenland organiseerde de Radboud Universiteit Nijmegen gisteren voor het eerst een virtuele open dag. Duizend studenten uit meer dan honderd landen hadden zich aangemeld voor een online bezoek aan de campus, meldt nieuwssite Vox. Ze konden tussen negen uur ’s ochtends en vijf uur ’s middags live-presentaties bijwonen, virtueel de campus verkennen en chatten met studenten en medewerkers.
De Radboud is niet de eerste universiteit met een online open dag. In het buitenland is het fenomeen al langer bekend en in Nederland had Wageningen de primeur. Deze universiteit trekt van oudsher veel internationals en was steevast te vinden op beurzen in het buitenland om geïnteresseerden kennis te laten maken met de instelling, vertelt woordvoerder Simon Vink. ‘Je moet daar zijn, waar je doelgroep is.’ En die is tegenwoordig online.
Sinds 2015 experimenteert de WUR daarom met online open dagen. Inmiddels zijn het er twee per jaar. ‘Onze ervaringen zijn ronduit positief’, zegt Vink. ‘Ze zijn niet alleen veel goedkoper dan een stand op een beurs, maar ook nog eens efficiënter. Geïnteresseerden komen in direct contact met huidige studenten en dat kon eerst niet.’
Vloggers
De online open dagen zijn populair. Van de huidige masterstudenten aan de WUR heeft één op de vijf er vooraf een bezocht. Het gemiddelde bezoekersaantal lag vorig jaar op zo’n 1700. Dat aantal lag ooit hoger – met een record van 2880 in maart 2017 – maar is afgenomen sinds de WUR in november 2017 haar online campus 24/7 heeft opengesteld. Bezoekers kunnen met vlogger Nany een kijkje nemen bij een praktijkcollege of zien hoe Alan uit Italië een studieadviseur interviewt.
‘Steeds meer instellingen organiseren net als Wageningen online open dagen’, vertelt Eduard Pupupin van internationaliseringsorganisatie Nuffic. De technische universiteiten zijn het verst en de hogescholen lopen nog wat achter. ‘De grote vraag is overal: hoe kunnen we aankomende studenten in het buitenland een goed beeld geven van waar ze straks terechtkomen?’
Voorbereiding
Een open dag is niet de enige optie. Universiteiten experimenteren er lustig op los. Zo is een virtuele campus - een digitale plattegrond, al dan niet aangevuld met informatietekstjes, 360-gradenvideo’s en filmpjes – inmiddels vrij gebruikelijk en kun je in Twente de campus verkennen met een geanimeerde drone.
Voor het directe contact, zoals live-chatsessies of Skype-interviews blijft een open dag het meest geschikt. Maar daar gaat dan ook veel meer werk aan vooraf. ‘Live uitzenden neemt veel tijd in beslag en moet interactief zijn om onze doelgroep te boeien’, schrijft de organisator van de Wageningse open dagen in een mail. ‘ Wij beginnen er tien tot veertien weken van tevoren mee.’ De intensieve voorbereiding lijkt vooralsnog het enige nadeel te zijn van de online open dagen. In het buitenland storten commerciële partijen zich dan ook al gretig op de online sfeerimpressiemarkt, weet Pupupin van Nuffic. Maar zover is het in Nederland nog niet.