Studentendocumentaire over grooming wint filmfestival

| Reinout de Jong

Als onderdeel van de tweedejaarsmodule ‘the privacy paradox’, werkte een groep van zeventig communicatiewetenschapstudenten aan twaalf documentaires over privacy-gerelateerde onderwerpen. Gistermiddag was de afsluiting in de Waaier en werd ‘The New Phenomenon – Online Grooming’ tot beste documentaire verkozen.

Een still uit de winnende documentaire.

Het kiezen van het winnende team was een uitdaging volgens module-coördinator Ardion Beldad, omdat - in tegenstelling tot vorig jaar  - het merendeel van de projecten ‘bijzonder goed uit de verf kwam’. Een vierkoppige jury beoordeelde de projecten onder andere op film-technische eigenschappen, maar ook op inhoudelijke relevantie en de bruikbaarheid van de films als voorlichtingsmateriaal.

De documentaire die de uiteindelijke winst binnensleepte was ‘The New Phenomenon – Online Grooming’. Beldad: ‘Grooming valt te vergelijken met een soort online kinderlokken. Het benaderen van kwetsbare jongeren op bijvoorbeeld chatfora, om er vervolgens een band mee op te bouwen met seksuele intenties in het verschiet. De film beschrijft dat het probleem ten opzichte van 2015 met zevenhonderd procent is gegroeid, wat het erg relevant maakt in de wereld van vandaag. Ook aan leerzaamheid schort het niet, dit project zou zo als voorlichtingsmateriaal gebruikt kunnen worden.’

De overige documentaires focusten zich op andere privacy-gerelateerde problematiek, uiteenlopend van catfishing tot afluisterende ‘smart homes’. De winnende groep kreeg, naast een glazen trofee, ook een certificaat overhandigd.

Beldad is van plan om de films voor een breder publiek beschikbaar te maken door ze binnen afzienbare tijd op YouTube te publiceren.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.