Comeniusbeurs om UT-onderwijs te verbeteren

| Rense Kuipers

UT-onderzoeker Jan van der Veen van de ELAN-vakgroep krijgt een Comenius Leadership Fellow-beurs ter waarde van 250.000 euro. Daarmee gaat hij aan de slag om modules van vier verschillende UT-opleidingen te verbeteren.

Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) honoreerde vandaag in totaal zes projecten onder de noemer Comenius Leadership Fellow. Daarmee krijgen onderzoekers volgens het NRO de kans om hun visie voor onderwijsvernieuwing binnen hun eigen instelling waar te maken.

‘Beter, scherper, mooier’

Van der Veen helpt samen met collega’s Kim Schildkamp, Miles MacLeod, Cornelise Vreman en Susan McKenney vier UT-bacheloropleidingen met het optimaliseren van hun interdisciplinariteit. Het gaat om de opleidingen technische geneeskunde, werktuigbouwkunde, technische wiskunde en University College ATLAS. ‘Die vier opleidingen nemen elk twee modules onder handen’, vertelt Van der Veen. ‘Zij vinden dat die modules beter, scherper en mooier opgezet kunnen worden. In dit onderzoek kijken we hoe interdisciplinariteit daaraan kan bijdragen.’

Volgens de ELAN-onderzoeker kan het helpen als docenten niet alleen op hun eigen ‘eilandje’ zitten, maar ook anderen opzoeken. ‘Neem bijvoorbeeld werktuigbouwkunde en industrieel ontwerpen. Een buitenstaander zal zeggen dat die twee opleidingen genoeg raakvlakken hebben. Die zijn er zeker, maar onderzoekers zijn doorgaans superspecialistisch in hun eigen vakgebied en spreken daardoor hun eigen taal. Immers, een ontwerper benadert een probleem anders dan een werktuigbouwkundige. Maar als je ze laat leren van elkaars benadering, versterken ze elkaar.’

Algoritmen helpen bij open vragen beoordelen

Een andere UT-onderzoeker, Adina Aldea, kreeg onlangs ook een Comeniusbeurs toegekend. Zij kreeg een Comenius Teaching Fellow-beurs, bedoeld voor docenten om een kleinschalige innovatie door te voeren in hun eigen onderwijs. Aldea wil het tijdrovende beoordelen van open vragen aanpakken met behulp van machine learning. Ze gaat onderzoeken hoe algoritmen leraren kunnen ondersteunen bij het beoordelen van open vragen.

Living lab

Binnen het project kijken Van der Veen en zijn collega’s naar zogeheten best practices waar de vier opleidingen lering uit kunnen trekken. ‘Binnen de UT hebben we modules die het goed voor elkaar hebben, maar we kijken ook internationaal. Denk bijvoorbeeld aan de Scandinavische universiteiten van Aalborg, Aalto en Chalmers, die genoeg best practices in huis hebben.’

Het projectteam betrekt ook studenten bij de onderwijsvernieuwing. ‘Studenten die de modules volgden, spreken uit ervaring hoe het onderwijs integraler opgezet kan worden’, zegt Van der Veen. ‘Daarnaast krijgen de docententeams van de opleidingen een deel van het onderzoeksbudget en de kans om een Senior Kwalificatie Onderwijs-traject te volgen. Het wordt een soort living lab.’

De totale looptijd van het project is zo’n drie jaar, maar Van der Veen hoopt de eerste resultaten daarvoor al te boeken. ‘In september volgend jaar zijn wij gastheer van de jaarlijkse SEFI-conferentie. Dan willen we de eerste resultaten delen met vierhonderd onderzoekers uit heel Europa.’

Comeniusprogramma

In 2016 ging het Comeniusprogramma van start, waarmee toenmalig minister Bussemaker (PvdA) de onderwijsvernieuwing wilde bevorderen en een cultuurverandering teweeg wilde brengen. Vooral bij de universiteiten voert het onderzoek de boventoon en geldt het onderwijs nog vaak als ondergeschoven kindje.

Eerst konden docenten alleen Teaching Fellow-beurzen aanvragen, maar het programma is vorig jaar uitgebreid met Senior Fellow- en Leadership Fellow-beurzen. De grootte van deze beurzen hangt af van de ervaring van de aanvrager en de impact op het onderwijs.

 

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.