Het was vanmorgen volle bak in Waaier 2. Zo’n 240 ‘reguliere’ eerstejaars en rond de zestig studenten van de WB-bachelor in samenwerking met de Amsterdamse VU zaten klaar voor het driedaagse vak Twente's Introduction to Mechanical Engineering (TIME). Om die collegereeks ludiek aan te kondigen, portretteerden de docenten zichzelf op de iconische cover van het gelijknamige magazine.
Hoogtepunt van het eerste college: een experiment met een slinger van twee meter lang. ‘Bedoeld om de Tweede Wet van Newton uit te leggen’, vertelt Schilder. ‘Een cruciale natuurwet die alle beweging beschrijft. Het is aan de studenten om aan de hand van die wet de slingertijd, hoe snel de slinger heen en weer is gegaan, te berekenen.’
De docenten zelf geven niks prijs. Met goede reden, stelt Schilder. ‘Studenten zijn op het vwo gewend om een formule als basis te gebruiken, waarmee ze alles kunnen berekenen. Wij plaatsen een kanttekening bij wat ze op het vwo geleerd hebben en vooral ook bij de manier waarop ze iets leerden.’
Reden dat Hagmeijer en Schilder dit vak op deze manier introduceren, is om systematisch werken erin te hameren bij de nieuwbakken lichting studenten. ‘We merkten in het verleden dat studenten moeite hadden met een systematische probleemaanpak’, vertelt Hagmeijer. ‘Daarom berekenen we in de eerste lessen nog helemaal niks, maar bekijken we eerst welke parameters er werkelijk toe doen. Vanmorgen leerden ze dat massa er niet toe doet in dit geval met de slinger, vanmiddag leren ze hoe ze een probleem moeten beschrijven. Pas daarna slaan we een keer aan het berekenen.’
Het uiteindelijke doel van deze aanpak? ‘Heel veel onnodige fouten voorkomen in de rest van hun opleiding en daarna’, aldus Hagmeijer.