De 37e editie van de Business Days gaat online

| Rense Kuipers

Een carrièrebeurs in Habbo Hotel-vorm, een app om bedrijven beter te leren kennen en goodiebox in plaats van een ludieke aftrap op het O&O-plein. De 37e editie van de Business Days – voorheen Bedrijvendagen – vindt online plaats. Juliette Grimm van het bestuur blikt vooruit.

Photo by: Jellien Tigelaar
Een eerdere editie van de Business Days Twente.

Wat waren voor jullie als organisatie de afwegingen bij het organiseren van dit evenement in crisistijd?

‘Toen we in september begonnen te plannen, dachten we: we gaan voor een fysiek evenement. Vervolgens werd hybride de beste optie en nu is de kans heel groot dat deze editie volledig online plaatsvindt. De ambitieweken en workshops vinden in februari en maart plaats, dus wie weet dat er dan alsnog mogelijkheden zijn om fysieke evenementen te organiseren. We hebben ons in ieder geval voorbereid op zowel online als fysieke scenario’s, zodat we nog alle kanten op kunnen.’

Wat kunnen deelnemers wel en niet verwachten?

‘We willen dat de deelnemende studenten online zo natuurlijk mogelijk kennismaken met bedrijven. Je vervangt de sfeer van een carrièrebeurs niet zomaar met een paar videocalls. Daarom creëren we een soort Habbo-hotel, waarbij studenten met een eigen avatar de virtuele beursvloer kunnen bezoeken en in contact komen met de ruim negentig deelnemende bedrijven die zich presenteren. Ook krijgen we een eigen app, waar informatie over de bedrijven te vinden is.

Helaas is er geen aftrapevenement op het O&O-plein, daarom brengen we goodieboxen langs bij de studentenhuizen. Alles onder het mom van: als jullie niet naar ons toe kunnen komen, komen we wel naar jullie toe. Voor andere onderdelen zit een alternatief er helaas niet in. De traditionele lunchlezing van een BN’er gaat niet door, daar hakten we vrij snel de knoop over door.’

En passant veranderden jullie ook nog van naam: van Bedrijvendagen naar Business Days Twente.

‘Ja, die naamswijziging kwam voort uit het meerjarenplan internationalisering en is een logische stap gezien de internationale gemeenschap op de UT. De naam Bedrijvendagen is ook moeilijk uit te spreken door internationals en hiermee blijven we gewoon de BD, zoals we in de volksmond bekend staan.’

Wat doet de crisis met het animo onder bedrijven om deel te nemen?

‘Qua aantal is het minder dan vorig jaar. Toen hadden we 150 bedrijven op de carrièrebeurs, dit jaar negentig. Sommige bedrijven zeiden: we doen niet mee vanwege beleid, andere zitten in zwaarder weer, ook financieel, en konden daarom hun deelname niet verantwoorden. Het is jammer dat een paar jarenlange partners wegvielen. Toch zijn we blij met het aantal en de diversiteit in deelnemers die we nu hebben. En er zitten heel wat nieuwe bedrijven bij. Hoe cru het voor bepaalde sectoren is, er zijn ook bedrijven die het goed doen in zo’n crisissituatie. Mensen bestellen bijvoorbeeld meer online en er zijn start-ups die daar slim op insprongen en nu hard doorgroeien.’

Hebben studenten en bedrijven elkaar nu juist niet hard nodig?

‘Ja, de crisis maakt de zoektocht naar een startersbaan, stage- of afstudeerplek lastiger. En bedrijven hebben genoeg extra uitdagingen door de crisis, bijvoorbeeld op het gebied van IT en logistiek. Daar kunnen studenten met een frisse blik goed naar kijken. Daarom hopen we studenten en bedrijven in ieder geval te helpen met het eerste contact, waarna ze elkaar beter kunnen leren kennen. We zijn ervan overtuigd dat er voor iedere studie en iedere student wel iets tussen zit.’

Business Days Twente

De Business Days Twente beginnen op 1 februari met een kick-off. Na een kennismakingsweek en workshopsweken, vinden in de loop van maart de ‘ambitieweken’ plaats, waarbij studenten via lunches, diners, gesprekken en trainingen in nauwer contact komen met bedrijven. De inschrijvingen openen binnenkort.

 

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.