Het vaccineren gaat inmiddels in een razend tempo. Toch zijn er nog genoeg die twijfelen over het prikje. De UT-vakgroep Health Technology and Services Research (HTSR) doet onderzoek naar het campagnemateriaal dat mensen moet overtuigen om een vaccin te nemen. Want wat werkt het beste: positieve berichtgeving, of juist negatief? En geloof je een bekende ‘influencer’ of het RIVM?
Met de Experivan, de mobiele testbus van de faculteit BMS, brengen UT-onderzoekers de testopstelling naar het winkelend publiek. ‘Juist op het Van Heekplein kunnen we een zo divers mogelijk publiek bereiken’, zegt Jan-Willem van 't Klooster, managing director van het BMS Lab. ‘Want we zijn met name geïnteresseerd in de vaccinatietwijfelaars. Hoe kijken zij naar campagnemateriaal? Deze doelgroep zal je op de campus minder snel aantreffen. Daarom staan we hier.’
De Experivan is uitgerust met alle mogelijke meetinstrumenten voor het onderzoek naar de prikbereidheid, vertelt Van 't Klooster. Eenmaal binnen krijgen de proefpersonen op een laptop verschillende tweets te zien, waarin het coronavaccin wordt aanprezen. Een gezichtsherkenner registreert hoe de deelnemer reageert op het campagnemateriaal. Ook volgt een zogenaamde ‘eye-tracker’ of de proefpersoon alles leest en de bron checkt.
Het onderzoek is onderdeel van een groot fonds van de faculteit BMS voor corona-gerelateerd onderzoek, dat indirect door het ministerie van VWS beschikbaar is gesteld. De uitkomsten van het onderzoek wil het ministerie gebruiken voor de coronacampagnes en mogelijke toekomstige pandemieën. ‘Dat maakt het ook zo interessant’, zegt universitair docent Nienke Beerlage van de vakgroep HTSR. ‘Het onderzoek heeft echt impact. Voor ons is de Experivan een fantastische manier om mensen te bereiken. Ik vind het een mooi voorbeeld van Citizen Science. Je ziet hoe nieuwsgierig mensen op de bus afkomen.’
De onderzoekers, die worden geassisteerd door twee studenten, hopen dat er vandaag en morgen ongeveer 25 mensen meedoen aan de tests. Soms is het nog wel even zoeken tussen het winkelend publiek, weet Van 't Klooster. ‘Het is geloof ik een Duitse feestdag: negentig procent van de winkelaars is Duits. Maar het gaat om de Nederlandse vaccinatiebereidheid, dus daar hebben we helaas weinig aan.’