RED Horizon, zo heet de negende Twentse zonneauto. De auto heeft evenals zijn voorgangers de karakteristieke rode kleur, maar qua ontwerp gooide het team het roer flink om. De vorige Twentse zonneauto’s hadden veel weg van een catamaran, met twee rompen. De RED Horizon heeft met zijn ‘monohull’-ontwerp meer weg van een kano: de drie wielen van de auto bevinden zich onder één romp.
Klein, aerodynamisch en stabiel
‘Vanwege de reglementen mochten we dit jaar een auto met drie wielen bouwen, dan is het de moeite waard om te kijken wat voor winst we daarmee kunnen boeken’, legt teamlid Camiel Lemmens (communicatie) uit. ‘Met dit ontwerp gingen we voor een optimaal compromis tussen aerodynamische efficiëntie en mechanische stabiliteit.’
Door de veranderde reglementen, moest het studententeam ook kiezen voor een ander type zonnecel. ‘We hadden daardoor in feite veel meer zonnecellen op de auto nodig ten opzichte van de vorige, om tot een vergelijkbaar rendement te komen’, legt Lemmens uit. ‘De grootste uitdaging was daarom om de auto zo klein mogelijk te houden. Hoe kleiner de auto, hoe beter de aerodynamica. En dat is gelukt, deze auto heeft met een hoogte van een meter en een breedte van 1 meter 20 een ontzettend klein frontaaloppervlak.’
Aandrijflijn herzien
Ook ‘onder de motorkap’ maakte het team ingrijpende keuzes. De hele aandrijflijn – van motor tot wiel – is herzien. ‘We keken vooral goed naar de accu- en motortechnologie. We produceren sinds 2013 onze eigen elektromotoren, hetzelfde geldt nu ook voor de motorcontroller. Dat samenspel willen we zo goed mogelijk in de hand houden, om de balans te vinden tussen efficiëntie en prestatie’, aldus Lemmens.
Die keuzes hebben ook te maken met het parcours. De World Solar Challenge is immers afgelast, de race in Marokko is het alternatief. De wegen in de Marokkaanse Sahara liggen er anders bij die in de Australische outback, legt het teamlid uit. ‘Het parcours van de Solar Challenge Morocco is veel bochtiger en heuvelachtiger. Vorige teams wisten dat ze te maken hadden met een grotendeels vlak, kaarsrecht parcours in Australië. Wij kunnen wat minder sturen op de ervaringen van vorige teams, het is een soort sprong in het diepe.’
‘Doen mee om te winnen’
Het team verkende de wegen in Marokko al wel, een paar weken geleden. ‘Onder andere om de data die we al hadden te verifiëren, de route te inspecteren en te kijken hoe het zit met de internetverbinding’, vertelt Lemmens. ‘Verrassend genoeg lijkt het ontzettend me te vallen met de 4G-dekking in Marokko, die is vele malen beter dan in Australië. Of we daar veel gebruik van gaan maken in de communicatie tussen auto en karavaan, is een keuze voor later.’
Nu de autopresentatie erop zit, zit er geen relaxte zomervakantie in voor het studententeam. ‘Op iedere mogelijke manier willen we ons zo goed mogelijk voorbereiden. De komende tijd gaan we zo veel mogelijk testen en ons team raceklaar maken’, aldus Lemmens. Het doel is om op 29 oktober op de bovenste tree van het podium te staan in Marokko. ‘Je doet mee om te winnen, dat is absoluut ons doel.’