Bovendien bespeurt de raad ‘marketingtermen’ en daar is volgens hen geen ruimte voor in een jaarverslag. Omdat het concept jaarverslag 2021 al in de maak is, adviseert de Uraad het CvB om een meer kritische blik aan te nemen. ‘Kritische beschouwingen geven niet alleen een realistischer beeld van de UT, maar zetten ook de uitstekende resultaten van de UT kracht bij’, liet Bram van Uden namens DAS weten.
Te positieve marketingtermen doen dat volgens de Uraad niet. In een schriftelijke reactie liet het CvB begin september weten dat er bewust was gekozen voor een nieuw concept voor het jaarverslag: ‘De UT is vaak bescheiden over prestaties, vandaar dat er in het jaarverslag gekozen was om ‘de parels’ van de UT te laten zien.’
Toch kan de Uraad zich daar niet in vinden. ‘Het jaarverslag heeft tot doel de prestaties en de vooruitgang van de UT te tonen, maar een marketingachtig verslag is ongewenst. Wij raden de UT daarom met klem aan om kritischer te kijken naar het jaarverslag van 2021.’
Machteld Roos gaf namens het CvB aan dat ze de kritiek van de Uraad meeneemt in het nieuwe jaarverslag.