Stakingen streekvervoer treffen UT’ers: ‘Waardeloos’

| Stan Waning

De stakingen in het streekvervoer raken UT’ers, ook deze week weer. Zowel studenten als medewerkers bereiken de campus met moeite of helemaal niet. Het einde lijkt nog niet in zicht. ‘Dit treft groepen die het niet verdienen.’

Jelle Doorn (28), masterstudent werktuigbouwkunde, werkt aan zijn afstudeerscriptie. Dat kan hij in principe vanuit zijn huis in Zutphen doen. Hij weet dat zijn problemen relatief zijn, maar toch baalt hij als een stekker van de stakingen. ‘Vorige week maandag, bijvoorbeeld. Ik vertrok vroeg van huis en dacht dat ik me goed had voorbereid, maar halverwege de dag zat ik nog steeds in de trein. Ik was uren verder en bijna niets opgeschoten. Heel frustrerend.’

Coronaperiode

In het streekvervoer zijn al wekenlang stakingen gaande, waardoor veel minder bussen en treinen rijden. Ook vandaag staan de meeste bussen en treinen in en rondom Twente stil. Het conflict draait om loonsverhoging en vermindering van de werkdruk voor personeel. Werkgevers menen dat de eisen van de bonden te hoog zijn. Doorn heeft begrip voor chauffeurs die staken. ‘Maar is dit de juiste manier? In de coronaperiode zaten studenten maandenlang thuis en voor veel van hen geldt nu hetzelfde. Deze staking treft groepen die het niet verdienen.’

Doorn is blij dat hij veel werk thuis kan doen, maar daar concentreert hij zich lang niet zo goed als op de campus. De UT en Zutphen liggen hemelsbreed nog geen zestig kilometer uit elkaar, maar als het streekvervoer het werk neerlegt, dan is het telkens een flinke klus om Enschede te bereiken. ‘Waardeloos, maar mijn situatie is in vergelijking met veel anderen nog te overzien. Mijn broer woont in Arnhem en studeert in Wageningen. Voor hem is het op stakingsdagen onmogelijk om op de universiteit te komen. Hij heeft de auto van mijn ouders daarom tijdelijk bij huis staan. En dan is het einde nog lang niet in zicht.’

Ov-fiets

Niet alleen studenten ervaren hinder van de stakingen. Ook vele UT-medewerkers vinden doorgaans de weg naar de campus per trein of bus. Floris Metzner, digital dean bij Marketing & Communicatie, is één van hen. Ironisch genoeg vertelt hij vanuit de trein vanaf Münster dat de stakingen hem vaak een uur extra reistijd bezorgen. ‘In Duitsland rijden de treinen gewoon, maar als ik op Enschede Centraal ben rijden de treinen en bussen vaak niet.’ Door het laatste stuk per ov-fiets af te leggen, beperkt hij de extra reistijd het beste, maar ideaal is anders. ‘Het gevolg is dat ik meer werk vanuit huis doe of genoodzaakt ben de auto te pakken. In de auto kan ik niet werken en het bevordert de duurzaamheid ook niet.’

Metzner merkt dat veel collega’s last hebben van de stakingen. Hij hoopt dat er snel een oplossing komt voor het probleem. ‘En besluit als chauffeurs anders om het werk helemaal neer te leggen. Hier valt niet op te plannen, het overzicht is compleet zoek. Ik heb begrip voor chauffeurs die staken, maar de kracht van de herhaling is weg. Dit lijkt me niet de juiste manier.’

Meer informatie over de staking en stakingsdata vind je hier.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.