Er zit muziek in UT start-up Logue

| Karl Schmidt

UT-alumni Robbert-Jan Berkenbos (23) en Bram van Driel (22) zorgen met hun start-up Logue voor een sensatie in de muziekindustrie. De oud-studenten Creative Technology ontwikkelden een 'analoog' apparaat voor digitale muziekproductie. Op Kickstarter staat de teller inmiddels op meer dan 22 duizend euro.

V.l.n.r. Bram van Driel, Lars Wintermans (studievriend en compagnon), Robbert-Jan Berkenbos.

De aanzet voor hun muziekapparaat, inmiddels gedoopt als de CL-1, kwam voort uit het ongemak dat Berkenbos ervoer bij het producen van zijn eigen muziek. ‘Ik miste op mijn laptop gewoon het gevoel van draaiknoppen, zoals die op synthesizers altijd wel te vinden zijn. Maar de aanschaf van synthesizers is financieel eigenlijk niet te doen als je geen wereldster bent.’

Berkenbos en Van Driel vonden elkaar tijdens hun eerste jaar van de studie Creative Technology. ‘Toen Bram en ik elkaar tegenkwamen, waren we allebei vooral enthousiast om gewoon ‘iets’ te maken, zonder enige intenties er geld mee te verdienen.’

Fingerspitzengefühl

Hoe het knoppenpaneel met walnoothouten zijkantjes precies werkt, is deels geheim en deels ingenieus programmeerwerk. Een harmonische verbinding met de broncode van Ableton – software waarmee onder andere veel house- en technohitjes tot stand komen – maakt het mogelijk dat virtuele synthesizers met virtuele knoppen plotseling weer door écht fingerspitzengefühl bediend kunnen worden, en niet door heen-en-weer-geschuif van je computermuis.

Juist dat voelen is superbelangrijk bij het componeren, legt Berkenbos uit. ‘Je ziet dat mensen die bijvoorbeeld gitaar spelen volledige meester kunnen zijn over wat die gitaar te geven heeft. Bij virtueel componeren is dat moeilijker, omdat het geluid een combinatie is van oneindig veel parameters die toch allemaal achter een scherm liggen, zelfs voor artiesten die hun programma’s heel goed beheersen.’

Prototypes van de CL-1.

Magie van knoppen

Het is Logue gelukt om het gebrek aan gevoel en controle terug te brengen, maar wat de Twentse controller uniek maakt, is de mogelijkheid om alle draaiknoppen op het paneel naar eigen wens toe te wijzen aan de virtuele knoppen uit de software. ‘De magie van ons product is het digitale maatwerk van de knoppen, maar ook dat de laatstgebruikte instellingen bewaard blijven. En dat voor meerdere synthesizers’, legt Van Driel uit. Berkenbos onderstreept dat het om meer gaat dan alleen de prettigere beleving. ‘De rechtstreekse controle over al die fysieke knoppen maakt je ook expressiever en creatiever in je productie. Je merkt dat je dingen gaat proberen die je niet zou kunnen met je computermuis.’

Maker nights

De faciliteiten van het DesignLab hielpen de twee hun prototypes te avanceren. ‘Lasersnijders, 3D-printers en alleen al de mogelijkheid daar te kunnen zitten, waren zeer handig’, aldus Berkenbos. Zo ruilden hij en Van Driel menig dinsdagavondborrel in voor maker nights in het DesignLab. ‘Dan zeiden we tegen elkaar: kom, we gaan nog effe beunen. Vervolgens zaten we daar van zeven tot elf uur ’s avonds’, aldus Van Driel.

DJmag

Het werk in die avonduurtjes betaalde zich uit. De UT’ers zijn met hun creatie niet onopgemerkt gebleven; kort na publiekwording stonden ze op de homepage van DJmag en werden ze regelmatig genoemd in podcasts en vakbladen. Hun crowdfundactie op Kickstarter steeg binnen een etmaal naar 5 duizend euro en op Instagram zien ze het aantal volgers dagelijks oplopen.

Inmiddels staat de teller op Kickstarter op meer dan 22 duizend euro, terwijl het doel van de alumni op 150 duizend euro staat. Wildvreemden schenken bedragen, zelfs tot 1500 euro, aan de startup, maar de grootste motivator blijkt toch de feedback van artiesten en producers zelf. ‘Als we horen dat ons prototype datgene is waar iemand al jarenlang naar zocht, vinden wij dat het allertofste’, aldus Van Driel.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.