Onderwijskunde is sinds jaar en dag een gevestigde naam op de UT. Zo was er tot 2012 de bacheloropleiding Onderwijskunde en biedt de UT nu nog steeds de master Educational Science & Technology aan. ‘Door een fusie ontstond op een gegeven moment een grote vakgroep, die in de loop der jaren is opgesplitst in allerlei kleinere vakgroepen’, vertelt adjunct hoogleraar Maaike Endedijk. ‘Mijn vakgroep is uiteindelijk de naam onderwijskunde gaan dragen, maar die paste niet meer bij onze activiteiten. We richtten ons namelijk primair op het leren en ontwikkelen van professionals.’
‘Voorbereiden op het werk van morgen’
Een nieuwe naam kon niet uitblijven: Professional Learning & Technology. Die onthulde de vakgroep donderdag bij een ‘name reveal party’ aan ruim honderd betrokkenen. ‘Er zijn tal van grote transities en complexe vraagstukken, zoals de energietransitie’, legt vakgroepvoorzitter Endedijk uit. ‘Dat vraagt niet alleen om technologische innovaties, maar vooral ook om mensen die met die technologie moeten werken. De groep die we zijn houdt zich bezig met die professionals en organisaties voorbereiden op het werk van morgen.’
Dat gaat de vakgroep voor de wind. Het afgelopen jaar sleepte de vakgroep vijf onderzoeksbeurzen in de wacht. ‘Waaronder een Nationale Wetenschapsagenda-aanvraag van 10 miljoen euro voor ons project Smart Skills@Scale, in samenwerking met onder andere Saxion’, aldus Endedijk.
Uitbreiding
Deze week kwam daar nog een beurs à 2 miljoen euro bij vanuit Groeifonds LLO-Katalysator. ‘In samenwerking met Saxion, ROC van Twente en andere partners richten we ons op het vormgeven van leven lang ontwikkelen ten behoeve van de energietransitie.’
De in totaal zes projecten die gestart worden, betekenen een forse uitbreiding voor de vakgroep. ‘We hebben nu vijftien mensen, dit jaar hopen we er twaalf bij aan te nemen’, aldus Endedijk. ‘Dat zegt zeker iets over de aandacht voor dit onderwerp en de groei die we doormaken.’