Het leek erop dat TEDxTwenteU niet door zou gaan vanwege de bezuinigingen die de Student Union doorvoerde…
Blik: ‘Dat klopt. Het evenement was al die jaren praktisch volledig afhankelijk van financiering vanuit de Student Union. Toen we te horen kregen dat er geen geld beschikbaar was - hoe spijtig ook - hebben we gezocht naar externe samenwerking. Die vonden we bij Saxion en twee bedrijven.’
Het was dus geen overweging het evenement te schrappen?
Van Beijnum: ‘Natuurlijk is het een lastige situatie, maar dan is het zaak om alle neuzen dezelfde kant op te hebben en te kijken naar wat wél mogelijk is. We besloten ons een maand volop te richten op de acquisitie. Zou dat niet lukken, dan hadden we alsnog de stekker uit deze editie getrokken. Maar dat gebeurde gelukkig niet.’
Blik: ‘Je kiest niet voor niets voor een bepaalde commissie. Dit evenement organiseren sprak ons allemaal dusdanig aan, dat we er vol voor wilden gaan.’
Wat maakt zo’n TEDx-evenement bijzonder?
Van Beijnum: ‘We hebben bijvoorbeeld een spreker met een ontzettend heftig verhaal, iemand die haar man verloor terwijl hun dochtertje net elf dagen oud was. Maar zelfs uit zo’n ontzettend heftige ervaring kan een heel mooi en krachtig verhaal ontstaan. Dat soort verhalen krijgen hier een podium.’
Blik: ‘En voor de sprekers zelf kan het een kans zijn om hun verhaal met de hele wereld te delen. Er is plek voor honderd mensen vanwege de richtlijnen vanuit de TED-organisatie, maar de video’s worden ook geüpload naar het YouTube-kanaal van TEDx. Met een beetje geluk bereik je miljoenen mensen met jouw verhaal.’
Nu is zo’n TED-talk altijd vrij kort van aard. Wat maakt een goede TED-talk?
Blik: ‘Je hebt inderdaad maximaal achttien minuten spreektijd, dus je moet een heel levensverhaal kunnen vertellen in zo’n beperkte tijd. Daarom boden we al onze sprekers een coachingstraject aan – zoiets werpt zeker z’n vruchten af. Niet iedereen is van nature een even goede publieke spreker. Een goed verhaal vertellen gaat niet alleen maar om de inhoud, het gaat vooral om hoe je dat verhaal overbrengt. Dat je het publiek raakt.’
Hoe ziet jullie palet aan sprekers eruit?
Van Beijnum: ‘Wij vinden het een mooi, breed palet. Eentje van ondernemers tot UT-wetenschappers tot iemand die werkte bij de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst. Uiteindelijk hopen we dat hun ideeën en ervaringen aanzetten tot reflectie. Dat het mensen kan helpen om anders te denken.’