‘Mijn enthousiasme is altijd gebleven’

| Ditta op den Dries

Het honoursonderwijs in Twente bestaat 15 jaar. Vandaag is er daarom op de UT, in samenwerking van Saxion Hogescholen, een conferentie om dit te vieren. Vijf vragen aan onderwijscoördinator Marie-Laure Snijders over haar eigen ervaringen met het honoursprogramma.

Het honoursprogramma is een extracurriculair programma voor zowel bachelor- als masterstudenten, die buiten hun eigen studie op zoek zijn naar verdieping en verbreding. Op de UT stromen er jaarlijks zo’n 100 tot 130 studenten in. Marie-Laure Snijders was daar ooit één van.

Hoe kwam jij met het honoursprogramma in aanraking?
‘Ik studeerde op de UT biomedische technologie toen ik hoorde van het honoursproramma. Ik raakte meteen helemaal enthousiast voor dit persoonlijke en student-driven onderwijs. Na mijn afstuderen ben ik fulltime voor het honoursprogramma gaan werken. En mijn enthousiasme is gebleven. Inmiddels ben ik projectleider Education Coördinator.

Wat bracht het honoursprogramma jou persoonlijk?
‘Veel. Heel veel. Ik was een gemotiveerde student, maar ik haalde niet genoeg voldoening uit het onderwijs. Ik wilde meer. Ik wilde me vastbijten in al die gave onderwerpen die in mijn studie voorbijkwamen. Daar stond ik eerlijk gezegd soms wel een beetje alleen in. Maar toen ik me aansloot bij dit programma, viel alles voor mij steeds meer op z’n plek.

Waar zat dat precies in?
‘De passie werd aangewakkerd. Ik werd meer uitgedaagd. Studenten en docenten om me heen waren heel supporting. Er was veel persoonlijk contact. Binnen het honoursprogramma nemen ze de tijd voor je en dat deed veel met mijn zelfvertrouwen. Ik kon me meer en meer ontplooien in de richting die ik in wilde; een breed-georiënteerde engineer worden. Ik ben inmiddels bezig om juist weer een andere ervaring op te doen. Ik ben nu Education Coördinator, doe veel projectonderwijs en houd me bezig met onderwijsinnovatie. Maar het belangrijkste is: ik heb m’n plek gevonden.’

Is er voldoende bekendheid als het gaat om het honoursonderwijs?
‘’Dat vind ik een moeilijke vraag. Als je student bent word je voor van alles en nog wat gevraagd om deel te nemen; bij verenigingen, commissies, of studententeams. Dan ben je daar druk mee. Het is daarom lastig om studenten goed te bereiken. We doen wel wat meer met de open dagen en op sociale media, proberen daar onze vindbaarheid te promoten. Het zou heel jammer zijn als studenten later denken: had ik maar meer uitdaging gehad en meer uit mijn studie gehaald. Die studenten willen we liefst nú bereiken.’

Wat gebeurt er vandaag?
‘’Er is een conferentie om 15 jaar honoursonderwijs in Nederland te vieren. We verspreiden daar ook de boodschap: ‘Kom eens kijken of het honoursprogramma iets voor je is. Er zijn nog weleens vooroordelen, bijvoorbeeld dat ‘honours’ pretentieus is. Of dat het te lastig zou zijn. Heel eerlijk gezegd had ik dat idee ooit zelf ook. Het voelde intimiderend om zo’n extra uitdaging te gaan doen naast mijn studie. Maar ik zou zeggen: pak de kans nu je die hebt, voor je het weet is je studie voorbij.’


U-Today maakte in opdracht van het honoursprogramma een magazine over het honoursonderwijs in Nederland. Je leest het hier.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.