Pilot Kick-In: doegroepen kiezen via markt en algoritme

| Tristan Blok

De Kick-In commissie introduceert dit jaar een pilot om eerstejaars beter te matchen aan de doegroep van hun voorkeur. Dat gebeurt via een markt, die anders van opzet is dan in voorgaande jaren. Secretaris Lotte Weernink over het initiatief.

Photo by: RIKKERT HARINK

Wat is het idee achter de nieuwe doegroepenmarkt?

‘Net zoals voorgaande jaren worden de eerstejaars na de grand opening meegenomen naar een aangewezen locatie van hun studievereniging. Hier hebben de verenigingen twee opties. Ze kunnen alleen video’s van doegroepen laten zien en kiddo’s op basis daarvan hun voorkeur laten geven, of ze zetten naast de video’s een markt op.’

Wat is de meerwaarde hiervan?

‘Naast het bekijken van een filmpje, ontmoeten de kiddo’s nu ook de mensen erachter. Na even kennismaken met de doegroepouders, geven de kiddo’s een top drie aan en dan gaat een algoritme de doegroepen invullen. De ouders kunnen dus geen plekken weggeven. Het is bedoeld om een beter beeld van de doegroepen te krijgen.’

Vanwaar dit nieuwe systeem?

‘Studieverenigingen Paradoks en Newton maakten bij de vorige Kick-In al gebruik van doegroepmarkten. Wij kregen vooral positieve reacties daarover, dus we kwamen nu op een soort splitsing. Aan de ene kant hadden we de optie om te zeggen dat geen enkele studievereniging een markt mag organiseren. Dan zit elke studievereniging wel op één lijn, maar dat is zonde gezien de positieve reacties. Aan de andere kant was er de optie om elke studievereniging een markt te laten organiseren. Dat heeft dan wel het risico dat we niet zeker weten of het goed aansluit bij elke studie. Het is tenslotte een pilot.’

‘Daarom besloten we dus om een combinatie te maken. Nu laten we de keuze aan de  studieverenigingen. Maar als ze een markt doen, kunnen kiddo’s die daar geen behoefte aan hebben ook alleen de filmpjes bekijken en op basis daarvan hun top drie aan het algoritme doorgeven. Afgelopen jaar gebeurde het nog weleens dat de eerstejaars achteraf toch liever van doegroep wisselden. Wij hopen dat met deze combinatie te voorkomen.’

Waar vinden de markten plaats?

‘Verspreid over de campus. Denk aan herkenbare locaties zoals de homebase in Carré, het Atrium in de Bastille of de Waaier. We willen de markten wel graag gescheiden houden omdat het de bedoeling is dat de kiddo’s elkaar en hun studievereniging leren kennen en het anders te chaotisch kan worden.’

Hoe gaat dit systeem er de komende jaren uitzien?

‘Het is aan de volgende Kick-In commissie om te bepalen wat ze doen. Wij hopen in ieder geval dat dit systeem goed ontvangen wordt. Veel studenten zeggen dat ze tijdens de Kick-In vrienden voor het leven maakten. Wij hopen dat doegroepmarkten nu meer bieden om die vrienden voor het leven te maken, dan alleen via een video van twee minuten.’

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.