Doe iets wat ertoe doet. Dat is het motto van de landelijke campagne van universiteiten om hun lerarenopleidingen onder de aandacht te brengen en zo wat te doen aan het lerarentekort. In het basis- en voortgezet onderwijs is er een tekort van zo’n 13,5 duizend leraren. ‘Een enorm probleem. Dat is al jarenlang zo en op korte termijn wordt dat probleem niet verholpen’, weet Van Santen.
Schrijnende situatie
Sinds 2019 is hij student aan de UT en sinds februari combineert hij de masters Informatica en Educatie in de Bètawetenschappen. Twee dagen in de week reserveert hij voor het volgen van een project (5EC). En de maandag, woensdag en vrijdag? Dan staat Van Santen met zijn 23 jaar als docent voor de informaticaklas op het Staring College in Lochem. ‘Dat doe ik sinds een aantal weken. Enorm wennen in het begin, maar inmiddels bevalt het goed. Eigenlijk zou ik het docentschap als stage volgen, maar de situatie is zo schrijnend dat het mijn baan is geworden.’
De school waar hij werkt had namelijk geen enkele docent informatica meer onder contract staan. ‘Ik heb drie klassen onder mijn hoede, voor twee andere klassen wordt nog gezocht naar een oplossing. Ik hoor dat er op andere plekken al met vakken worden gestopt, omdat er geen andere oplossing meer is. En het probleem speelt niet alleen binnen informatica’, weet Van Santen. Dat de universiteiten nu aandacht vragen voor dit probleem ziet hij dan ook als een logische stap.
‘Mooi salaris’
De student had ervoor kunnen kiezen om zich volledig te richten op de studie, zijn diploma te halen en een baan uit te kiezen, maar hij geeft aan dat een grote passie voor onderwijs de doorslag gaf om drie dagen in de week niet ín de klas, maar vóór de klas te staan. ‘Ik ben lang studentassistent geweest en veel van mijn familieleden zijn docent. Onderwijs en het docentschap zie ik als iets belangrijks. Bovendien verdien ik nu een mooi salaris naast mijn studie. Welkom, want mijn studiefinanciering is afgelopen.’
Als Van Santen zijn studie afrondt, wil hij eerst ervaring opdoen in het bedrijfsleven. ‘Of eventueel een PhD. Ik ga niet gelijk het onderwijs in als docent, in ieder geval niet fulltime. Dat kan altijd nog.’ Toch raadt hij zijn medestudenten aan om een vergelijkbaar traject aan te gaan. ‘Wees onderdeel van de oplossing. Je kunt een nutteloze minor volgen, waarin je een half jaar lang niets zit te doen, maar je kan ook hiervoor kiezen, iets goeds doen en helpen een groot maatschappelijk probleem iets kleiner te maken.’
Aanbod UT
De UT biedt voor studenten meerdere opties aan om leraar te worden in het voortgezet onderwijs.
- Een educatieve minor. Deze duurt een half jaar en afronding leidt tot een beperkte tweedegraads lesbevoegdheid, waarmee je aan de slag kunt als leraar in alle klassen van vmbo en de onderbouw van havo en vwo.
- Een educatieve module. Inhoudelijk hetzelfde programma als de educatieve minor, alleen volg je deze niet tijdens, maar na je bachelor. Afronding betekent tweedegraadslesbevoegdheid.
- De master Educatie in de Bètawetenschappen (EB). Na afronding van je bachelor, kun je doorstromen naar deze lerarenopleiding van de UT, waar in principe twee jaar voor staat. Daarmee behaal je een eerstegraads lesbevoegdheid waarmee je kunt lesgeven in het hele voortgezet onderwijs, in een bètavak dat aansluit bij je bacheloropleiding.
- Combinatie van vakinhoudelijke master en de master EB. Na het behalen van je bachelordiploma kun je er ook voor kiezen om eerst een (meestal tweejarige) vakinhoudelijke masteropleiding te volgen, en deze te vervolgen of combineren met de lerarenopleiding.
- Zij-instroomtraject. Heb je al werkervaring en wil je je laten omscholen tot docent in het voortgezet onderwijs? Als zij-instromer in het beroep behaal je binnen (maximaal) twee jaar een eerstegraads lesbevoegdheid en geef je tegelijkertijd al (betaald) parttime les in het voortgezet onderwijs.