Reacties op afgelaste Bata: ‘Alle plannen kunnen nu de ijskast in’

| Stan Waning , Jari Dokter

Oud-Batavier Harold de Boer, het UT/Saxionteam, BataRadio, de bakker in Barchem en zelfs mediamaker Marcel van Roosmalen. Allemaal balen ze van de streep die door de 53e editie van de Batavierenrace is gegaan. ‘Wat zonde zeg'.

Archiefbeeld: de finish van de Batavierenrace van 1975.

Harold de Boer, oud-lid van atletiekvereniging Kronos en alumnus technische wiskunde, deed meer dan twintig keer mee aan de Batavierenrace. Hij kon zijn ogen niet geloven toen hij las dat de editie van 2025 niet doorgaat. ‘Ik dacht dat de race in de Covid-pandemie de grootste uitdaging al had overwonnen.’

'Kortzichtig'

Hij heeft weinig begrip voor de afgelasting van het evenement. ‘Dat de Drienerloosche Elfvijverstocht al jaren niet meer gehouden wordt vanwege de klimaatverandering kan ik de studenten niet verwijten. Maar een gebrek aan studenten die de Bata-organisatie willen oppakken valt me vies tegen. Het is kortzichtig.’

Volgens De Boer staat een ‘dergelijke ervaring’ namelijk goed op een cv. ‘Een titel is mooi. Mooie cijfers zijn ook mooi. Maar enthousiasme over nevenactiviteiten scoort altijd hoger’, aldus de werkgever. ‘Eigenlijk heb je als student maar twee opties. Je organiseert de Batavierenrace, of je doet mee. En allebei mag ook.’

'Onze vaste klanten vonden de Bata minder leuk'

Saucijzen- en roombroodjes

Een plaats die niet los kan worden gezien van de Bata is Barchem. Het kleine Gelderse dorp fungeerde jarenlang als herstartpunt van de race. Zo spinde bakkerij Proef jaarlijks garen bij de komst van honderden studenten. De saucijzen- en roombroodjes vonden als ‘sportmaaltijd’ gretig aftrek bij de lopers. De bakkerij baalt van het nieuws dat er in 2025 niet gelopen gaat worden. ‘De Bata was altijd een gezellige dag in Barchem en ook voor ons als bakkerij’, vertelt medewerker Esther Beestink. ‘Onze vaste klanten vonden de Bata minder leuk, omdat ze hun auto moeilijker kwijt konden, maar wij probeerden er altijd wat uit te halen. Het leverde ons veel klanten op en de sfeer was altijd goed. Zonde zeg, dat het volgend jaar niet doorgaat.’

(Tekst gaat verder onder de foto.)

Isis Besselink, vorig jaar nog teammanager van prestatieteam UT/Saxion Running Team, reageert met vergelijkbare woorden. ‘Ontzettend jammer, de Bata is jaarlijks een geweldig evenement, echt een hoogtepunt. Ook binnen Kronos merk ik dat mensen het heel erg vinden. Het nieuws komt niet als een totale verrassing, maar dat maakt het niet minder zonde.’

'We hadden nog stille hoop dat de race zou doorgaan'

Ook voor BataRadio - sinds 2008 niet meer weg te denken bij de race – is de deceptie groot, zegt coördinator Sven Alkemade. ‘Direct na de race van afgelopen jaar begonnen we met de voorbereidingen voor de nieuwe editie. Daar zit zo’n negen maanden werk in en al die plannen kunnen nu de ijskast in.’

Het stichtingsbestuur meldde dat een alternatief evenement tot de opties behoort nu de race niet doorgaat. Alkemade ziet daar nog niet gelijk een rol voor BataRadio in. ‘Ik zou niet weten in welke vorm je dat moet gieten. Het lijkt mij juist moeilijker om in korte tijd iets op poten te zetten.’

‘Race ging altijd door’

Geen Bata in 2025: het nieuws haalde dinsdag zelfs de populaire podcast Weer een Dag, waarin Gijs Groenteman en Marcel van Roosmalen dagelijks het nieuws in twaalf minuten doornemen. Laatstgenoemde gaf aan teleurgesteld te zijn. ‘Enschede en Nijmegen hebben weinig met elkaar, behalve dat ze in het oosten liggen. Het accent is daar anders, de wereld is er anders en zelfs de manier van naar de wereld kíjken is er anders. Het is een verbindend idee dat zulke steden samen een estafetterace organiseren. Wat er ook gebeurde - de Tweede Wereldoorlog, de Watersnoodramp, de Irakoorlog - de race ging altijd door. Maar nu hebben we een generatie die heel goed is in grenzen aangeven. Een einde aan de natuurlijke kruisbestuiving tussen Overijssel en Gelderland.’

Pannenkoeken op het kruispunt

De MotorSportGroep zorgde met een gezelschap van ongeveer vijftien motorrijders elk jaar voor eten en drinken tijdens de race voor andere motorrijders. ‘We hadden nog stille hoop dat de race zou doorgaan. Na het nieuws van maandag, kwam in onze WhatsAppgroep de grap voorbij dat we aankomend jaar zelf maar een kruispunt moeten afzetten met onze pannenkoeken’, zegt Floris Kuipers, hokcommissaris van MSG en lid van de verzorgingsploeg bij de Batavierenrace.

(Tekst gaat verder onder de foto.)

‘De Batavierenrace is altijd een heel avontuur, daarom staat het evenement hoog op onze agenda. Ook komen motorrijders van heinde en verre om hierbij aanwezig te zijn. Onze groep rijdt ‘s nachts en overdag grote delen van de race mee met alle lopers, vanaf Nijmegen tot aan de finish. En die finish is altijd de kers op de taart. Ik maakte me op om voor de vierde keer mee te doen, maar ik weet ook dat het voor een aantal taakrijders de laatste keer zou worden. Zij keken er erg naar uit’, zegt Kuipers.

Bijschrift: de herstart van de Bata in 1985.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.