Vanwege de financiele situatie mag er sinds enkele maanden geen beroep meer worden gedaan op studentassistenten en -oproepkrachten, uitzonderingen daargelaten. De open dagen zijn zo’n uitzondering. Joost Steppé, directeur Marketing & Communicatie: ‘Zoiets organiseren kan niet zonder studenten. Als je overweegt op de UT te gaan studeren, dan wil je een student horen vertellen over de UT. En gelukkig hebben we veel bekwame studenten die ons verhaal goed kunnen vertellen.’
Toch moest de organisatie vanwege de bezuinigingen creatiever zijn dan in voorgaande jaren. Om die reden werden medewerkers benaderd om te helpen vrijdag en zaterdag. ‘Zo’n honderd UT’ers meldden zich aan, echt top. Zij scannen tickets, helpen bezoekers parkeren en schenken koffie. Het studiegedeelte laten we over aan onze studenten’, aldus Irene Van der Ploeg – Heesbeen, hoofd marketing bij M&C.
Wet Internationalisering in Balans
Nu de UT in financieel zwaar weer verkeert, internationalisering en studentenactivisme onder druk staan en er een enorme bezuiniging vanuit Den Haag wacht, is het de vraag wat voor een beeld de UT bezoekers wil meegeven. ‘Met de Wet Internationalisering in Balans kunnen we niet zoveel, omdat er nog veel onduidelijk is. Bovendien heb ik niet de indruk dat de bezoekers daar op een open dag veel over willen weten, dat was op open dagen van andere universiteiten ook niet het geval.’, aldus Van der Ploeg – Heesbeen, die in totaal rekent op zo’n 5500 bezoekers, waarvan 3000 studiezoekers. ‘Maar we beantwoorden vragen zo goed mogelijk, daar is ook een protocol voor.’
Volgens Steppé wil een bezoeker vooral alles weten over een opleiding. ‘En wij willen onze mooie campus laten zien, en wat hier nog meer uniek is. Onze opleidingen zien er komend collegejaar nog net zo uit als nu en dat is waar de meeste bezoekers voor komen. Bovendien: de situatie waarin we zitten is niet specifiek voor de UT, andere universiteiten hebben vergelijkbare uitdagingen.’
Naamsbekendheid
De aanloop voor Marketing & Communicatie richting de open dagen was in elk geval goed. Afgelopen week scoorde een filmpje met student Bennett Hofland – waarin hij vol zelfspot adviseerde om de UT juist te vermijden – enorm op de sociale mediakanalen van de UT. De timing – vlak voor de open dagen - was enigszins toevallig, maar kwam M&C goed uit, omdat naamsbekendheid en instroom de toverwoorden zijn deze jaren. ‘Onze campagne om de naamsbekendheid van de UT te vergroten werkt goed. Een jaar geleden kende 54 procent van potentiële studenten in de regio ons, nu is dat 62 procent. Daar zijn we tevreden over.'
Dat UT’ers – met name M&C-medewerkers – hun best doen om de UT te laten zien op sociale media, valt vooral op LinkedIn op. Via UT Share kunnen zij op een toegankelijke manier UT-content delen. Steppé: ‘Zeker als medewerkers via de tool een eigen twist aan het bericht geven, dan werkt dat goed. Iedereen kan een bijdrage leveren aan betere naamsbekendheid en dat is uiteindelijk goed voor alle UT-doelen.'
Bijvoorbeeld als het gaat om de instroomcijfers. Dit collegejaar verwelkomde de UT iets minder studenten dan begroot, maar wel meer dan vorig jaar. ‘Daarmee lijken we het beter te doen dan andere instellingen, waar sprake is van een daling. Wij hebben slechts op een paar factoren invloed, zoals de instroom van Nederlandse bachelorstudenten. Als we ons werk daar goed doen, dan zie je dat. Ook voor 2025 ziet het er positief uit en dat is belangrijk, want we weten dat het door meerdere ontwikkelingen vanaf 2026 een stuk lastiger wordt. Alles wat we nu goed doen, levert in 2026 een minder harde klap op. Te beginnen met succesvolle open dagen.’