Het concept van het NSO is vrij uniek in Nederland, legt Feil uit: ‘We werken op projectbasis. In korte tijd bereiden we een symfonisch concert rond een thema voor, waarmee we in ongeveer een maand tijd zo’n 15 optredens verzorgen door grote concertzalen in Nederland, België en Frankrijk. We sluiten ons zo’n tien dagen op in een oefenruimte en repeteren dan van 10.00 tot 22.00 uur. Ondertussen krijgen we ook workshops van gerenommeerde muzikanten. De leercurve is ontzettend steil.’
Gelegenheidsorkest
Lid worden van het studentenorkest is niet vanzelfsprekend. Ten eerste moeten studenten auditie doen om überhaupt toegelaten te worden. ‘We streven een hoogwaardig speelniveau na,’ bevestigt Feil. ‘De dirigent bepaalt wie geschikt is voor de geselecteerde stukken. Zo ontstaat een volwaardig ‘gelegenheidsorkest’ van zo’n negentig muzikanten.’
Onvergetelijke ervaring
Niet voor iedereen weggelegd dus. ‘Inderdaad moet je eerst door de auditie zien te komen,’ beschrijft Feil. ‘Daarnaast betaal je € 450 voor deelname aan één concertreeks, inclusief eten, drinken en vervoer.’ Studies en studentenbanen moeten dus even op pauze, beaamt hij. ‘Maar wat herinner je je over twintig jaar? De kleine maand studievertraging of de onvergetelijke concertreeks in de grootste concertzalen van Nederland en de connecties die het je oplevert? Het filtert zichzelf direct uit. Alleen diegenen die er echt voor willen gaan, blijven over. Zo krijg je een uniek muziekproduct op topniveau.’
‘Alleen diegenen die er echt voor willen gaan, blijven over. Zo krijg je een uniek muziekproduct op topniveau’
Logistieke uitdaging
Ook logistiek is het nog een hele uitdaging om de negentig muzikanten in 15 dagen op 13 verschillende concertlocaties te krijgen. ‘Voor de repetitiedagen is een groepsaccommodatie geregeld, maar tijdens de tour moeten we het hebben van de gastvrijheid van pensionado’s, oud-leden en andere vrijwilligers die rond de concertlocatie wonen. Anders is het financieel gewoon niet haalbaar.’
Tijdelijke leiding
Per concertreeks werken een tijdelijke dirigent, beroepssolist en opdrachtcomponist samen aan een uniek programma. De dirigent begeleidt de samenstelling van het programma en daadwerkelijke uitvoering van de stukken. De solist vervult een glansrol en de opdrachtcomponist verzint een nieuw stuk rond het gekozen thema. Deze keer zijn dat respectievelijk dirigent Chloe Rooke, violist Dana Zemtsov en componist Karmit Fadael.
Waanzin
Het huidige thema is ‘Waanzin’, geïnspireerd op het idee dat liefde je soms tot waanzin kan drijven, beschrijft Feil. En dat dat hele bijzondere uitingsvormen kan kennen. Naast een altvioolconcert van William Walton voor Zemtsov en het stuk Ludus van Fadael komt het hoofdthema terug in de Symphonie Fantastique, van Berlioz. Daarin wordt de hoofdpersoon waanzinnig van liefde voor een actrice, die onbereikbaar voor hem is. ‘Daarnaast is het waanzinnig hoeveel er op cultuur wordt bezuinigd in dit land, dus extra waanzinnig dat dit concept al 73 jaar werkt.’
Feils favoriete stuk is de Symphonie Fantastique van Berlioz. Vooral deel 3. ‘Natuurlijk omdat ik daar zelf een vette solo in heb.’ En na de concertreeks? ‘Dan begint het hele circus weer opnieuw.’
NSO ’25 speelt Waanzin
Waar:
Muziekcentrum Enschede
Wanneer:
24 februari 2025
Kosten:
Studenten: € 12,50*
Rest: € 27,50
*Groepskorting vanaf 10 personen
Meer info:
www.nso.nl