Het landelijke programma Erkennen en Waarderen krijgt binnen de UT steeds meer vorm. Als jullie terugkijken, welke belangrijke stappen zijn gezet?
Boogerd: ‘Er zijn enkele instrumenten beschikbaar waarmee academici aan de slag kunnen voor hun loopbaanontwikkeling: de talent development map, een leadership framework en een teaching framework. Daarnaast zijn de jaargesprekken recent opnieuw vormgegeven en die zijn nu ook in lijn met de erkennen en waarderen principes.’
‘De instrumenten doen recht aan de brede waaier van werkzaamheden die er is’
Als je spreekt over een ‘talent map’ en ‘leadership framework’, wat moeten we ons daarbij voorstellen?
Boogerd: ‘Het zijn tools die academici in staat stellen om een goede reflectie uit te voeren op hun werk of leiderschap. Dat gebeurt aan de hand van vragen. Waar sta ik? Wat wil ik? Wat is mijn leidinggevende stijl? Ze doen recht aan de brede waaier van werkzaamheden die er zijn. Het helpt academici om al die verschillende taken die ze doen, bespreekbaar te maken met hun leidinggevende. Zonder dat er direct een carrièrestap hoeft te volgen, maar dat er wel erkenning voor is.’
Wat is een volgende stap die nodig is in het programma?
Boogerd: ‘De UT-gemeenschap bereiken en betrekken. Feedback ophalen. Bijvoorbeeld bij de Young Academy Twente. We implementeren het programma nu ook binnen de faculteiten met respect voor de facultaire structuur. De hr-managers zijn aangehaakt en het is belangrijk context te geven aan de diversiteit van werkzaamheden en duidelijk te maken dat een loopbaan geen one size fits all, is.’
Jansen: ‘Het gaat om de eigen ontwikkeling. Waar ben je goed in? Wat vind je leuk? Binnen de wetenschap zijn er altijd componenten die nu eenmaal gelden bij het doen van wetenschappelijk onderzoek, maar daarnaast is er ruimte voor bredere ontwikkeling. Met deze instrumenten maak je die zichtbaar en bespreekbaar.’
Wat vraagt Erkennen en Waarderen van leidinggevenden?
Jansen: ‘Best veel. Het gaat eigenlijk om een gedragsverandering. Mijn generatie leidinggevenden is op een heel andere manier groot gebracht dan de huidige generatie. Het ging in onze tijd om lijstjes, publicaties, hoeveel geld haal je binnen? Nu moet een leidinggevende veel breder kijken. Er zijn geen afvinklijstje meer. Dat vraagt om een cultuuromslag.’
En hoe bevalt dat?
Jansen: ‘Ik merk dat de wil er is. Mensen zien het belang ervan in, maar we zien ook dat leidinggevenden het spannend vinden en de vraag hebben; hoe laat ik het oude los? Weerstand is er ook. En dat is niet erg. Dat getuigt van betrokkenheid. Het is belangrijk om uit te vinden waar die weerstand dan in zit en dat zorgt er weer voor dat we kritisch blijven op wat we doen.’
Wanneer zou Erkennen en Waarderen steevast op de kaart staan?
Boogerd: ‘We brengen elke dag talent naar de universiteit. Elke medewerker heeft talent. Het zou mooi zijn wanneer we de tools die we hebben, inzetten, zodat het talent zich openbaart en volledig tot zijn recht komt.’
Jansen: ‘Met de komst van Tom zit ‘de toekomst’ aan tafel waardoor Erkennen en Waarderen gewaarborgd is en ik een stap terug kan doen.’
Links: Jeroen Jansen, rechts: Tom Boogerd