De Shell Eco Marathon is opgedeeld in twee type auto’s: prototype en urban concept. In die laatste klasse lijken de voertuigen het meest op auto’s die op de openbare weg zouden kunnen rijden. Beide klassen zijn ook nog onderverdeeld in zeven verschillende brandstoffen. Green Team Twente deed met een waterstofauto mee in de urban concept-klasse. Op een circuit van 1,6 kilometer om Ahoy moesten tien ronden binnen 39 minuten worden afgelegd. Na afloop werd het gemiddelde verbruik berekend.
Vrijdag al zetten de Enschedese studenten de beste prestatie neer, terwijl ze veel concurrenten zagen finishen met technische problemen en zonder een geldig resultaat te scoren. Zaterdag scherpte coureur Glenn Roozing met de UTMotive zijn resultaat van de dag ervoor verder aan. Uiteindelijk won het team met een verbruik van 75 kilometer per kilowattuur. De nummer twee uit België volgde op grote achterstand: 49 km/kwh. Van de twintig ingeschreven teams in deze klasse kwamen er elf door de technische keuring. Niet iedereen lukte het in vier pogingen een geldig resultaat neer te zetten.
Teamleider Ron Slomp had niet verwacht dat ze als debutant direct zouden winnen. ‘Hoogstens gehoopt. Ik heb altijd geweten dat een hoge klassering erin zat, maar om te kunnen winnen heb je ook een beetje geluk nodig. Als je ziet wat er de afgelopen week allemaal stuk is geweest aan de auto is het al een enorme prestatie geweest dat we de race hebben kunnen uitrijden. Dit is echt hartstikke mooi.’ Zijn team kreeg tijdens de prijsuitreiking een grote beker en een cheque van 1500 euro.