De UT is deze week gestart met een kwalificatietraject voor studieadviseurs. Deze Basis Kwalificatie Studieloopbaanbegeleiding (BKS) is uniek in Nederland. Aan de pilot nemen veertien studieadviseurs van de UT deel. Andere universiteiten hebben al interesse getoond in het opzetten van een gelijksoortig traject binnen de eigen instelling. Er wordt op termijn gestreefd naar landelijk erkende certificering.
‘BKS is ontwikkeld in samenwerking met de landelijke vereniging voor studieadviseurs (LVSA) en is qua opzet vergelijkbaar met het kwalificatietraject dat universitaire docenten tegenwoordig doorlopen’, vertelt onderwijskundige Helma Vlas. Zij is samen met Marieke Hofman, studieadviseur bij technische geneeskunde, projectleider van het traject. ‘Voor studieadviseurs bestond er nog geen samenhangend scholingstraject. Dit initiatief past goed bij de ontwikkelingen in het hoger onderwijs en we hopen op navolging bij andere universiteiten in Nederland.’
Goede studieloopbaanbegeleiding draagt ertoe bij dat de student snel op een passende plek zit en zo goed mogelijk de studie doorloopt. Een goede voorbereiding op de keuze voor een vervolgstudie of positie in de arbeidsmarkt is daarbij belangrijk.
Voor universiteiten is het belangrijk professionele studieadviseurs in huis te hebben die studieloopbaanbegeleiding op kwalitatief hoogwaardige wijze uitvoeren. Door het instellen van een landelijk erkende Basiskwalificatie Studieloopbaanbegeleiding (BKS) kunnen universiteiten straks aantonen dat zij over deze capabele studieadviseurs beschikken en kunnen studieadviseurs op hun beurt aantonen dat zij over de vereiste basiscompetenties beschikken.
Het kwalificatieprogramma gaat uit van zes basiscompetenties waarover een studieadviseur (minimaal) dient te beschikken. Voorbeelden daarvan zijn het voeren van begeleidingsgesprekken, informatievoorziening en het signaleren en aan het onderwijsmanagement doorspelen van knelpunten. In een portfolio verzamelen de BKS-kandidaten bewijzen (in de vorm van validaties), producten en reflecties. Competenties waar ze nog niet of te beperkt over beschikken, worden gedurende het BKS-traject onder begeleiding van een coach (verder) ontwikkeld. Ontwikkeling gebeurt zowel door middel van zelfstudie, als via intervisie- en werkgroepen en scholingsactiviteiten.
In mei wordt in Utrecht een landelijke bijeenkomst georganiseerd om de kennis en ervaringen breder over te dragen naar andere instellingen en om in samenwerking nadere uitwerking te geven aan het traject.