‘De eerste honderd euro is het directe resultaat van de internationale omgeving’, zegt industrieel ontwerper Matthijs Ariëns. ‘Kickstarter was aanvankelijk alleen beschikbaar voor Amerikaans publiek, maar opereert nu wereldwijd. Het is een crowfunding platform waar je een idee of product neerlegt in de hoop dat het grote publiek erin investeert. Groot voordeel van Kickstarter is, dat je alleen op het emotionele vlak iets terug hoeft te doen. Een kaartje of een e-mail met daarin een bedankje is voldoende. Afspraken over bedrijfsaandelen hoeven niet.’
Meeliften
De twee UT-alumni waren niet de allereerste Nederlanders die een project lanceerden. ‘Maar we zitten wel bij de eerste zes’, zegt Matthijs. ‘Waarom het zo belangrijk is? Het levert direct iets op, het is een wereldwijd platform en we liften mee op de promotieronde die nu gaande is.’
Schetsboek
Demeneer zoekt dertigduizend euro om een schetsboek uit te brengen. ‘Niet zo maar een schetsboek’, zegt Matthijs. ‘Dit is een Oakbook ter grootte van een laptop en past precies in je tas. Creatieve mensen hebben vaak een schetsboek bij zich. Die zijn vaak op A3-formaat. Te groot voor in je tas. Een A4 is weer te klein omdat je ruimte nodig hebt om te tekenen. Het Oakboek zit er tussenin. Daarnaast is de binding bijzonder. De pagina’s zijn individueel ingebonden en dat zorgt ervoor dat het papier vlak ligt.’
Het geldbedrag is nodig voor de eerste productie van vijfhonderd schetsboeken. ‘Die achthonderd euro ging hard. Dat hadden we niet verwacht, wel gehoopt. Het is een mooi begin.’
Andere UT-kickstarters
De heren achter Demeneer zijn niet de enige UT'ers die zaten te wachten op het online gaan van Kickstarter voor Nederlandse gebruikers. Ook UT-alumnus Derk Reilink is een project begonnen. Hij hoopt zijn ClickTape plakbandautomaat te kunnen gaan produceren. De kans is groot dat er binnenkort meer alumni volgen...