De stijging van de instroom komt volgens hoofd marketing Mariska Giesen voornamelijk door het toegenomen aantal internationale masterstudenten. Ten opzichte van vorig collegejaar gaat het om 283 masterstudenten meer (1631 om 1348).
‘Het laat zien dat de koers waarop de UT heeft ingezet – meer focus op buitenlandse studenten door onze masteropleidingen in het buitenland voor het voetlicht brengen – effect heeft’, aldus Giesen.
Marktaandeel
Op het gebied van de bachelors verliest de UT terrein (van 1913 studenten naar 1758), ook op Delft en Eindhoven die wel een stijging in de bachelorinstroom zagen, van 12 en 11 procent. Dit betekent dat het marktaandeel van de UT voor de bachelors is gedaald van 3,7 naar 3,4 procent. Eindhoven gaat de UT nu voorbij (van 3,6 naar 3,9 procent marktaandeel).
Duitse studenten
Giesen ziet de daling vooral veroorzaakt worden bij de faculteit BMS. Vooral doordat minder Duitse studenten zich hebben aangemeld voor de studies psychologie en European public administration. ‘Vorig jaar hadden we eenmalig vijftig Duitse studenten die een double degree EPA volgden. We wisten dat die dit jaar weg zouden vallen.’
Volgens Giesen is het voor Duitse studenten door nieuwe Duitse regelgeving sowieso aantrekkelijker geworden om in eigen land te studeren. Daarnaast geldt volgens haar voor psychologie dat er concurrentie is van universiteiten waar de opleiding in het Engels wordt aangeboden. Zoals in Maastricht, waar het aantal psychologiestudenten flink is toegenomen.
Kansen
Ook de faculteit CTW levert qua bachelorinstroom in, volgens Giesen vooral door het afgenomen arbeidsmarktperspectief.
Giesen noemt de instroom van Nederlandse studenten belangrijk, maar benadrukt dat de kansen voor de UT om te groeien in het buitenland liggen. ‘Daar zijn we hard mee bezig en we zien nu aan de cijfers dat het zich uitbetaalt.’